El primer trimestre del 2019 ha començat amb els mateixos atacs vandàlics al metro respecte del mateix període del 2018: TMB n’ha comptabilitzat 152, i l’any anterior en van ser 153. Ara bé, aquestes incursions al suburbà tenen una diferència respecte de l’any passat: són menys violentes i més selectives.

Accions menys violentes

El mes de novembre passat una acció vandàlica al metro de Maragall va provocar un punt d’inflexió: es constatava que els grafiters organitzats eren capaços d’aturar els combois en marxa i enfrontar-se al personal de seguretat i als passatgers.

En aquest context, els Mossos d’Esquadra van obrir l’any passat 132 investigacions relacionades amb aquesta mena de fets. D’aquestes, 42 van ser arxivades, mentre que de les 90 restants, algunes encara obertes, han permès fer 36 detencions i imputacions penals, un matís que, segons els Mossos d’Esquadra, cal tenir en compte perquè “ara es considera que atacar un bé d’interès públic ha de ser tractat com a delicte penal“, afirma l’intendent del cos, Joaquim Bayarri, que també destaca la coordinació amb tots els operadors ferroviaris: TMB, FGC i Renfe.

Així, relata Bayarri, “a qui ja hem imputat un delicte penal ja té un antecedent d’un any de presó, que no complirà si no en té d’anteriors —d’antecedents—”, però afegeix que una imputació penal “serveix de prevenció, tant per a les pintades com per a les escalades —d’actuacions de grafiters— perquè si tens un altre fet penal, hauràs de complir la sentència” de presó.

L’agressivitat viscuda el 2018, explica l’intendent dels Mossos d’Esquadra, posava de manifest una qüestió: la rivalitat entre els grups organitzats de grafiters. Es tracta d’un fenomen global, que passa a les instal·lacions ferroviàries d’Europa i els Estats Units, que són promogudes i exhibides a través de les xarxes socials. En aquest sentit, l’acció policial ha permès, segons Joaquim Bayarri, “que algú que impulsés les accions més cridaneres per guanyar prestigi i els seus seguidors hagin deixat de fer-ho per les repercussions penals que estan tenint”.

Accions més selectives

Ara bé, que l’agressivitat hagi disminuït no vol dir que els grups organitzats de grafiters hagin deixat d’actuar al suburbà. El mes de febrer, aquest atac a un metro històric dels anys 20 estacionat a les cotxeres de TMB feia evident que, tot i la possibilitat d’una imputació penal, alguns grafitersbusquen la notorietat amb combois més protegits i vigilats”.

Segons ha informat TMB, aquest metro, de la històrica sèrie 300, serà restaurat, tot i que els treballadors han alertat que els vagons tenen amiant.