Cinc treballadors de metro pateixen afectacions a la seva salut causades per l’amiant. Segons va avançar Nació Digital i ha confirmat TMB, un dels casos presenta asbestosi, una pèrdua de capacitat respiratòria progressiva i irreversible causada per l’amiant. En els altres quatre casos s’han detectat plaques pleurals, és a dir, fibres d’amiant incrustades a la pleura dels pulmons, que s’han d’observar regularment perquè no evolucionin cap a malalties respiratòries greus. Segons l’empresa cap d’aquestes afectacions és greu i els treballadors afectats poden continuar fent vida normal.

Segons TMB és possible que sorgeixin encara més casos de treballadors de metro afectats per l’amiant ja que el procés de revisions a la plantilla encara no ha acabat. De moment s’han fet unes 600 revisions de les més de 800 que s’han de realitzar. Es sotmet als treballadors a un TAC d’altra resolució. Si es detecta quelcom sospitós, se’ls adreça al servei de pneumologia de l’Hospital Vall d’Hebron.

Els sindicats estan a l’espera dels resultats finals per veure l’abast real del problema. Ara bé, no descarten reclamar responsabilitats. Segons el secretari general del sindicat CIM, David Vázquez, l’inventari d’elements amb amiant al metro que actualment s’està duent a terme, s’hauria d’haver fet anys enrere. Així, subratlla, s’hauria evitat que tots aquests treballadors hagin estat exposats a l’amiant.

94 vagons de metro amb amiant

TMB ja ha finalitzat l’anàlisi dels vagons de metro més antics de les línies 1 i 3, les sèries 3.000 i 4.000. Segons l’empresa s’ha detectat amiant a 94 vagons. S’ha trobat en una pintura antisoroll situada al xassís dels trens. Segons TMB no resulta perillosa per a usuaris i treballadors perquè no allibera fibres i, a més, ningú hi entra en contacte directe. Ja s’ha autoritzat la compra de 42 nous metros que han de servir per substituir-los.

Un extreballador ha demandat l’empresa

Un antic treballador del metro, Ignasi Torrent, ha presentat una demanda contra TMB per haver estat exposat a l’amiant en hores de feina. La demanda l’ha canalitzat a través dels advocats del Col·lectiu Ronda i el judici tindrà lloc el mes de juny. El col·lectiu assegura que actualment tenen “consultes entrades” en relació amb l’amiant al metro però que de moment cap més treballador no ha iniciat el procés per presentar una demanda.

L’inventari revela 200 elements amb amiant al metro

TMB va elaborar un inventari amb tot l’amiant que hi ha actualment a la xarxa de metro i, segons el document, hi ha 187 elements amb amiant distribuïts en 125 estacions del metro i 13 punts més en sis cotxeres. La identificació d’objectes amb aquest material està oberta i, per això, la llista encara pot variar amb elements nous.