La presidenta de la FaPaC (Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya), Belén Tascón, assegura que 254 famílies de Barcelona s’han quedat sense plaça de P3 a l’escola pública i que han hagut de matricular els fills a una escola concertada. Tascón ha participat un el debat d’‘El matí de Barcelona’ sobre l’inici del curs escolar 2019-2020, juntament amb Ramon Font, el portaveu nacional d’USTEC-STEs; Javier Chavanel, tresor de la FAPAES, i Sara Tolosa, membre de la Plataforma Proeducació Pública i de Proximitat i una de les mares que inicialment es van quedar sense plaça de P3.

Tascón ha explicat els districtes de l’Eixample i Gràcia és on més famílies s’han quedat sense plaça a l’escola pública, com ha passat tradicionalment, però que ara també s’afegeix a la llista el districte de Sant Andreu. Sara Tolosa considera que tot plegat és fruit d’una mala planificació i que aquestes 254 famílies només “són la punta de l’iceberg”. Tolosa afirma, hi ha moltes famílies que, vista la manca de places a la pública, es decanten per inscriure els fills a un centre concertat i assegurar-se així un lloc. Precisament, una de les solucions que s’han aplicat al problema de manca de places de P3 ha estat la creació dels anomenats “bolets” en cinc escoles de la ciutat. Segons el Consorci d’Educació de Barcelona, però, són 16 i no 254 les famílies que s’han quedat sense plaça pública a P3.

Quotes escolars dels 60 als 500 €

Tant la presidenta de la FaPaC, com el portaveu d’USTEC-STEs, Ramon Font, han criticat l’existència de quotes a l’escola pública com a “forma de segregació” de l’alumnat. Tascón ha assegurat que, segons una enquesta que han fet entre els seus associats, a Barcelona es poden trobar des de centres on les famílies paguen 60 € anuals per alumne fins a d’altres que arriben a pagar-ne 500. En aquest sentit, han recordat que la LEC estableix que l’educació pública és gratuïta.

Dubtes sobres els instituts escola

Tant la FaPaC com USTEC-STEs han expressat dubtes sobre el nou model d’institut escola que s’impulsa des del Departament d’Educació. Mentre que el govern assegura que és una eina per lluitar contra l’abandonament escolar, Tascón i Font creuen que pot contribuir a perpetuar la segregació de determinats centres. Justament aquest curs s’estrena l’Institut Escola Arts, a Hostafrancs

El portaveu d’USTEC-STEs també ha criticat que les escoles no han de convertir-se en un “pàrquing” i que els nens ja hi passen massa hores. “Mentre que a Finlàndia els alumnes de primària fan 606 hores lectives, aquí en fan 832”, ha sentenciat.