Aquest curs 2019-2020 s’incorpora un nou institut escola a Barcelona, un dels 25 que es posen en marxa a tot Catalunya. Es tracta de lInstitut Escola Arts, a Hostafrancs, i és fruit de la fusió de l’Institut Joan Coromines i l’Escola Miquel Bleach. De moment, s’ubica a les instal·lacions de l’antiga Escola Sant Vicenç de Paül, el primer centre concertat reconvertit en públic en dècades a la ciutat.

Institut Escola Arts

Aquesta, però, no és l’única estrena del curs. Barcelona també tindrà dos instituts nous: l’Institut Pedralbres, resultat de la fusió entre el Joan Boscà i l’Ausiàs March; i l’Institut Sagrera Sant Andreu, que tindrà tres grups d’ESO.

L’Institut Maria Espinalt estrena edifici

Els alumnes de l’Institut Maria Espinalt, al Poblenou, estrenen aquest curs edifici després de tres anys fent classe en barracons. També hi ha tres escoles i tres instituts que han ampliat o reformat les instal·lacions. Són l’Escola Ignasi Iglésias, a Sant Andreu, on l’aparició d’amiant a les instal·lacions ha complicat les obres; l’Escola Baldiri Reixac, a la Salut; l’Escola Enric Granados, a la Marina de Port; l’Institut Escola Trinitat Nova;  l’Institut Cristòfol Colom, al Bon Pastor, ara convertit en una escola de jardineria, i l’Institut Rambla Prim, situat al barri del Besòs i el Maresme.

Prova pilot de batxillerat en tres anys

Una altra de les novetats d’aquest curs escolar és l’inici d’una prova pilot de batxillerat en tres anys que comença en set instituts catalans, entre els que hi ha l’Institut Ferran Tallada, al barri de la Font d’en Fargues. L’objectiu d’ampliar el pla curricular del batxillerat de dos a tres anys és evitar l’abandonament escolar, i facilitar als alumnes la preparació per accedir als estudis universitaris i als cicles formatius de grau superior (CFGS).

Menys alumnes, però més professors

El curs 2019-2020 comença amb 1.338.577 alumnes matriculats a tot Catalunya, menys que el curs anterior (1.341.777). D’aquests, un 65 % estudia en centres de titularitat pública (879.621). En educació infantil i primària, el nombre d’alumnes és menor que el curs anterior, mentre que a l’ESO creix (de 323.334 a 330.295 alumnes), i també ho fa a l’FP (122.029 a 123.363 alumnes). El que més s’incrementa és la plantilla de professorat. Hi ha 670 mestres i professors més, que formen part d’una plantilla de 72.535 docents. A més, hi ha convocades oposicions per adjudicar 3.155 places, la gran majoria a l’ensenyament secundari.

En el cas de Barcelona, la manca de places de P3 a l’escola pública ha fet que aquest curs proliferin els anomenats “bolets”. Fins a cinc centres públics de la ciutat incorporaran un curs adicional per als alumnes que comencen l’educació infantil.