Un estudi de l’Institut Global de Barcelona conclou que els nens i nenes que han estat exposats a la contaminació de l’aire durant els dos primers anys de vida, tenen menys capacitat d’atenció. Els investigadors han trobat que l’exposició al diòxid de nitrogen (NO2) s’associa a una menor capacitat en infants de quatre a vuit anys, especialment en els nens. El NO2 és un contaminant que procedeix principalment de les emissions del trànsit.

Dades de més de 1.700 mares

Per elaborar l’estudi, que ja s’ha publicat a la revista científica ‘Environment Internacional’, els experts van fer servir les dades de 1.703 mares i els seus fills i filles, de tot Espanya. Segons ha detallat ISGlobal en un comunicat, a partir de l’adreça de residència es va estimar l’exposició diària al NO2 durant l’embaràs i els primers sis anys de vida. Paral·lelament, es van avaluar la funció atencional —la capacitat de triar a què parar esment i què ignorar — als 4-6 anys i als 6-8 anys, i també la memòria de treball —la capacitat de retenir temporalment la informació.

Les conclusions principals van ser que una major exposició al NO2, entre els 1,3 i 1,6 anys d’edat, es va associar amb un major error del temps de reacció a un estímul, en la prova de funció atencional. Es tracta d’un indicador de la consistència de la velocitat de resposta. A banda, es va constatar que una major exposició al NO2 entre 1,5 i 2,2 anys d’edat, suposa més errors d’omissió.

La contaminació del trànsit, determinant per a la salut de les futures generacions

Per a Anne-Claire Binter, una de les investigadores, “aquestes troballes subratllen l’impacte potencial de la contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit en el retard del desenvolupament de la capacitat atencional” i que, per tant, caldria seguir estudiant com evoluciona en edats més avançades. En conclusió, “aquest estudi suggereix que la primera infància, fins als dos anys, sembla un període rellevant per aplicar mesures preventives“, afirma Binter. “Fins i tot un petit efecte a escala individual de nivells relativament baixos d’exposició, com en aquest estudi, pot tenir grans conseqüències en l’àmbit de població. L’exposició a la contaminació atmosfèrica relacionada amb el trànsit és, per tant, determinant per a la salut de les generacions futures”.