número desempat 2021 eso

(ACN/Redacció) El Departament d’Educació vol estrenar el nou batxillerat general a una vintena de centres a partir del curs 2022-23. Es tracta d’una nova modalitat que s’implantarà a 1r de batxillerat i que se suma a les especialitats ja existents (científica i tecnològica, humanística i social i l’artística). Fonts del departament han explicat que la voluntat és fer un híbrid que permeti a l’alumne personalitzar el currículum i cursar-lo en dos o tres anys.

El batxillerat general s’estrenarà a centres de nova creació i que ja hagin estat experimentant en aquesta hibridació. El departament està acabant de treballar amb el territori quins seran aquests centres, amb l’experiència pilot d’alguns centres del Consorci d’Educació de Barcelona. Com que es tracta d’una nova modalitat es desconeix si tindrà molta o poca demanada però en cas que se superin les expectatives, s’analitzarà la situació. La voluntat és que hi hagi oferta per zones escolars.

Un batxillerat més flexible

El currículum del nou batxillerat es farà arribar a la comunitat a finals d’aquest mes. L’objectiu principal d’aquests és, segons fonts de la conselleria, donar més flexibilitat a tota l’etapa. Això es tradueix per exemple en la possibilitat que els alumnes puguin escollir optatives d’altres modalitats o, fins i tot, de cicles formatius.

Per tal de poder donar aquesta flexibilitat, el repartiment global de les hores segons la modalitat de l’assignatura també canvia a 1r de batxillerat. Així, les comunes passaran de 14 a 12 hores, les de modalitat de 12 a nou hores i les optatives de tres a nou hores. D’aquesta manera, l’alumne podrà tenir accés a més matèries optatives. A segon curs en canvi, es mantenen les mateixes hores (14 de comunes, 12 de modalitat i quatre d’optatives).

Possibilitat de convalidar matèries extraescolars

Entre les optatives trimestrals, s’obre també la possibilitat que un alumne es pugui convalidar activitats formatives que fa fora del centre. Les mateixes fonts puntualitzen que no es tracta de qualsevol activitat sinó per exemple idiomes cursats en escoles oficials o ensenyaments artístics superiors. Sobre això, s’està acabant de perfilar quina nota es pot convalidar, ja que això ja s’estava fent en alguns casos però amb una puntuació màxima d’un 5.

Oberts a modificacions

Pel que fa a les crítiques rebudes per la proposta de nou currículum de primària i secundària, indiquen que el procés participatiu no està tancat i que el que hi ha és una proposta. Una d’aquestes crítiques és la desaparició de l’optativa de filosofia a 4t d’ESO. Fonts del Departament expliquen que part d’això ve donat per la proposta del Govern espanyol però que encara s’hi està treballant i obren la porta a modificar-ho.

En una línia similar, no descarten debatre si el suspens o el no assoliment s’ha de canviar per “en procés d’assoliment“, com planteja l’esborrany, una terminologia que també ha rebut crítiques. En tot cas, Educació defensa la necessitat de transformació educativa i de caminar cap un ensenyament per competències reals, amb una avaluació continuada i qualitativa, més enllà de la numèrica, que permeti major personalització i atendre la diversitat de l’alumnat.