Foto: Martí Petit

(ACN) L’esborrany del nou currículum que el Departament d’Educació planteja per a primària i secundària no preveu l’assignatura optativa de Filosofia a 4t d’ESO. El sindicat dels professors de secundària, ASPEC·SPS, assegura que no li ha sorprès, però lamenta la proposta. El portaveu, Xavier Massó, ha ironitzat dient que és “tradició “del Departament tenir una actitud “contra” la filosofia. En la mateixa línia, Àlex Agustí, professor de Filosofia a secundària, afirma que és un “atac” al pensament crític, mentre que Iolanda Segura (USTEC) alerta que es deixa sense accés a aquesta matèria en una etapa molt important.

Per a Massó, la desaparició de l’assignatura de Filosofia a l’ESO és la “senyera” de l’esperit del currículum. Considera que s’està produint una “trivialització absoluta” de l’ensenyament. Aquest portaveu sindical alerta que els alumnes perdran visió de conjunt, una idea semblant a la que defensa Segura. En aquest cas, USTEC defensa que la filosofia permet elaborar pensament propi i lamenta que eliminant-la de 4t d’ESO es restringeix als alumnes que optin pel batxillerat.

Campanya a les xarxes socials

La proposta ha rebut crítiques a les xarxes socials i s’ha impulsat una campanya de recollida de signatures per fer recular Educació. En poc més de dos dies, ja n’acumula més de 2.500. En la petició, es demana al Departament que rectifiqui i defensa la necessitat d’un treball específic per fer arribar les competències pròpies de la filosofia i l’ètica.

En aquest sentit, Agustí també veu contradictori que s’elimini l’optativa i es redueixen les hores de valors cívic quan al preàmbul del currículum es parla de valors com la llibertat o el respecte a la diversitat. Aquest professor i líder sindical defensa que la filosofia permet reflexionar sobre tot plegat i generar ciutadans, ja que es tracten temes com la identitat, l’ètica, la política o la justícia.

Crítiques a l’esperit del currículum

Més enllà del cas de Filosofia, Massó també es mostra crític amb l’esperit general de la nova proposta de currículum. En concret, defensa que no hi ha cap estudi que acrediti “ni el més mínim avantatge” de l’aplicació de l’ensenyament per àmbits o competències. També critica el nou plantejament de l’avaluació més qualitativa i defensa la necessitat d’indicadors, tant per a l’alumne com per als professors. Sobre la individualització, apunta que és difícil i s’oposa que es flexibilitzin els criteris per passar de curs o d’etapa.

En una línia similar, la portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, assegura que la proposta és “una clara al·legoria a la llei del mínim esforç” i planteja com es pot aconseguir que els alumnes siguin competents sense oferir-los els coneixements que necessiten. Segura puntualitza que no està en contra de canviar aquelles dinàmiques de treball que no funcionen, però no creu que la proposta plantejada sigui la manera de fer-ho perquè “menysprea” el coneixement.

Educació ha insistit que es tracta d’un esborrany i ha donat de termini fins a mitjans de febrer per fer-hi aportacions.