La celiaquia és una malaltia que afecta l’1 % de la població a Catalunya, però també hi ha prop de mig milió de persones que són sensibles al gluten sense ser-ne al·lèrgiques. És a dir, hi ha tot un gruix de consumidors que necessiten i busquen productes alimentaris lliures de gluten.

A Catalunya, les marques estan començant a adaptar moltes variants dels seus productes per a celíacs i persones sensibles al gluten. Moltes s’han aplegat a la fira BCN Gluten Free, que s’ha celebrat a la Farga de l’Hospitalet i per la qual hi han passat prop de 10.000 persones, segons l’organització. És una fira especialitzada en els productes per a celíacs i que ha ofert una àmplia varietat gastronòmica amb més de 100 expositors.

Menjar canelons o beure cervesa s’havia convertit en un problema per a molts celíacs, que ja no podien fer-ho amb la mateixa facilitat que les persones que toleren bé el gluten. Ara, amb l’increment d’oferta molts celíacs han pogut recuperar vells hàbits. A la Fira BCN Gluten Free, els assistents han tingut tres dies per conèixer noves marques però també per participar en tallers o veure demostracions i participar en concursos.

Precisament, un dels propòsits principals de la fira és donar visibilitat del cost econòmic que suposa per a una família en què un dels membres sigui celíac. Es calcula que el sobrecost anual de consumir productes sense gluten és de 1.000 euros de mitjana. Tenint en compte que es tracta d’una malaltia genètica, les possibilitats que més d’un membre ho sigui, són molt altes.

Barcelona, capital lliure de gluten

La fira BCN Gluten Free no només arriba per donar oferta a les persones diagnosticades de celiaquia sinó també per reafirmar Barcelona com la capital dels productes sense gluten. De les 375 empreses que fabriquen productes sense gluten a tot Espanya, 156 són catalanes.