TMB, l’Agència de Salut Pública de Barcelona i el Departament de Salut de la Generalitat han donat a conèixer detalls de la campanya de mesuraments a la xarxa de metro per detectar si hi ha amiant a l’ambient. Es farà un mostreig de l’aire a 31 estacions, tres intercanviadors i 21 punts dels túnels. En total s’obtindran 138 mostres d’aire i 70 mostres sòlides que s’analitzaran també amb microscopi electrònic, més avançat i fiable que l’òptic.

Les 31 estacions en què es faran aquests mesuraments són de les línies 1,2,3,4,5 i 11. S’ha descartat fer-ne a la 9 i a la 10 perquè són més noves i es considera que no hi ha materials amb amiant. Els tres intercanviadors seran els de l’estació del passeig de Gràcia, de Catalunya i Sants Estació. Segons ha explicat el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, les estacions s’han escollit tenint en compte diversos factors: on hi ha més concurrència de gent, les que se sap que tenen materials amb amiant i que no hagin estat remodelades recentment.

Aquests mesuraments han estat encarregats per un grup d’experts liderat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona, que es va formar a petició de l’Ajuntament de Barcelona. L’objectiu del grup d’experts és assegurar que l’ambient a la xarxa de metro no conté fibres d’amiant que suposin un perill per usuaris i treballadors. Per això, el grup va demanar a TMB que dissenyés un pla de mesuraments més ampli que el que s’havia fet i emprant electrònica microscòpia, que és més fiable.

Exàmens mèdics a treballadors jubilats del metro

TMB i el Departament de Salut han anunciat que s’inclourà en el programa de vigilància postocupacional de la salut de la Generalitat de Catalunya 329 persones extreballadores de metro. Seran citades a una primera visita mèdica duta a terme per l’empresa i si es detecten indicis d’exposició a l’amiant, el sistema públic de salut n’assumirà el seguiment.

Inventari de l’amiant al metro

TMB treballa en paral·lel en tres inventaris de l’amiant a les instal·lacions al metro. D’una banda s’està localitzant tots els punts de la xarxa on hi ha fibrociment, com a la coberta de l’estació de la Verneda (que es retirarà durant la Setmana Santa). També s’està inventariant l’amiant al material mòbil, com els combois, on s’ha localitzat pintura amb amiant en 94 vagons. I per últim s’està fent un tercer inventari d’altres elements que contenen aquest material cancerigen a les instal·lacions fixes. Un exemple és el que es va trobar a la part interior de les parets dels passadissos d’alguns enllaços d’estacions.

Noves vagues de metro, el 8 i el 29 d’abril

Els treballadors del metro no estan d’acord amb la gestió de la crisi de l’amiant per part de TMB. Per això el mes d’abril, els dies 8 i 29, han convocat noves aturades. El Departament de Treball ha fixat els serveis mínims, d’un 40 % a les hores punta (de 6.30 a 9.30 h i de 16 a 20 h) i del 20 % la resta d’hores.