Els treballadors del metro de Barcelona convoquen una nova vaga al metro per la crisi de l’amiant. Ho han decidit en una assemblea general que s’ha fet aquest dijous al Casinet d’Hostafrancs, on la plantilla també ha debatut l’automatització dels vehicles i els acomiadaments improcedents. Les aturades es faran els dies 8 i 29 d’abril, quatre hores per torn. Totes dues jornades cauen en dilluns. Podeu consultar aquí les dades i els horaris de la vaga.

Els sindicats deixen clar que si TMB no canvia la seva posició respecte al tema de l’amiant, anunciaran noves convocatòries.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Les malalties de l’amiant: com afecta la salut?” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/societat/efectes-amiant-salut/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

El comitè d’empresa assegura que l’amiant s’ha convertit en un problema de salut laboral al metro. De fet, els treballadors van denunciar el primer cas d’asbestosi per l’exposició a aquest material. Denuncien la “mala gestió” de TMB i l’acusen de relativitzar la situació sense garantir la protecció “real” de la plantilla.

TMB insisteix que l’amiant del metro no és perillós

Però la direcció de l’empresa ha insistit fins avui que l’amiant al metro no és en cap cas perillós, ni per als treballadors ni tampoc per als usuaris, malgrat que hagi reconegut 22 treballadors del metro amb afectacions a la pleura que podrien ser per l’exposició a l’amiant.

Aquesta no és la primera vegada que l’amiant és la causa principal d’una convocatòria de vaga: els treballadors del metro ja van aprovar fer aturades amb motiu del Mobile World Congress.

Dues propostes inicials de vaga al metro

La reunió s’ha celebrat en dos torns: un al matí i un a la tarda. Segons fonts del comitè d’empresa, l’assemblea de treballadors ha optat en un principi per dues propostes d’aturades. La primera consistia en aturades de quatre hores per torn els dies 8 i 29 d’abril. La segona mesura proposada per part de la plantilla ha estat la d’una vaga de 24 hores el 26 d’abril i el 24 de maig, així com aturades parcials de quatre hores els divendres 5, 12 i 18 d’abril, i 3, 10 i 17 de maig. Finalment, l’assemblea general ha votat unànimement la primera.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Amiant a Bacelona | Totes les notícies” style=”flat” shape=”square” color=”inverse” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/amiant/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209456058{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-negra”][/vc_column][/vc_row]

Què demanen els treballadors?

Fonts sindicals han explicat a betevé quines han estat les demandes presentades durant l’assemblea. Els treballadors volen que l’empresa reconegui que tota la plantilla del metro està exposada a l’amiant —exceptuant-ne el personal de les línies automàtiques.

D’altra banda, demanen que el personal de manteniment, que és el que està més en contacte amb l’amiant, no hagi d’emportar-se la roba a casa per rentar-la. Diuen que els treballadors poden portar amiant a casa sense saber-ho i contaminar familiars o altres persones del seu entorn. Un extreballador del metro ja va presentar una demanda contra TMB per aquests fets.