Uns adhesius alerten de la presència d’amiant a l’intercanviador del metro de la plaça de Catalunya. Concretament, als passadissos que uneixen les línies 1 i 3. No hi ha perill, assegura TMB, perquè el material no és a la superfície de la paret, sinó darrere. A més, no es troba en estat friable. Això vol dir que no allibera fibres que es puguin inhalar. Ara bé, si es manipula s’ha de fer en condicions de seguretat.

Adhesiu amiant

També s’han col·locat aquests adhesius en unes canonades d’amiant que hi ha a l’intercanviador de la parada de Passeig de Gràcia. Es tracta d’uns conductes de fibrociment que transcorren arran del sostre.

TMB recorda que aquests adhesius que assenyalen els punts amb amiant s’han de col·locar obligatòriament. No és un avís dirigit als usuaris, sinó als treballadors que hagin d’efectuar alguna feina sobre aquestes parets. Els alerten que darrere el revestiment hi ha elements amb aquest material cancerigen.

De fet, ja s’ha col·locat els mateixos adhesius en multitud de punts. La majoria, però, no són visibles per als usuaris. Per exemple, els que es van enganxar als vagons dels metros de les línies 1 i 3, en què es va trobar una pintura amb amiant.

La col·locació d’aquests senyals s’emmarca en el pla de TMB per desamiantar les instal·lacions del metro. El que s’està fent ara mateix és localitzar tots els punts on encara en podem trobar. Es preveu que l’inventari estigui llest durant aquest primer semestre de l’any. En fases posteriors es procedirà a retirar-lo. Ja es va anunciar que es destinarien 555 milions d’euros a comprar combois que renovaran d’aquí a dos anys els trens més antics, els que tenen aquest material. El sostre de fibrociment de l’estació de la Verneda es retirarà aquesta primavera.

Paral·lelament, es duen a terme les revisions als treballadors de metro que, segons l’empresa, han pogut estar exposats a l’amiant. Es va detectar 12 persones amb afectacions lleus a la pleura. Els treballadors han demanat que s’ampliïn aquestes revisions a tota la plantilla. De fet, com a mesura de pressió han convocat vagues parcials els quatre dies que dura el Mobile.

CGT demana més transparència

Els representants sindicals de CGT al metro demanen a TMB més transparència perquè els usuaris sàpiguen a quins punts de la xarxa hi ha amiant. Denuncien que l’empresa treu ferro al problema i demanen més diligència en el procés de desamiantatge. Toni Edo, del comitè d’empresa, ha explicat a betevé que, a parer seu, TMB fa el possible per desvincular el problema de l’amiant dels usuaris quan, per contra, s’està trobant aquest material en zones públiques.