L’Agència de Salut Pública lidera un grup d’experts, que inclou TMB, que durà a terme un nou programa de mesuraments al metro per detectar si hi ha fibres d’amiant a l’ambient. Es faran a 26 estacions de la xarxa, als túnels i altres punts, com a les vies i als filtres dels trens. Els resultats serviran per contrastar els que ja havia dut a terme TMB i que segons ha recordat aquest dimarts el conseller delegat de l’empresa, Enric Cañas, “van donar tots negatiu” i no es van detectar valors perillosos de fibres d’amiant a l’ambient.

Segons Cañas, aquests nous mesuraments seran “més sofisticats” perquè inclouran un major nombre de mostres fetes amb microscopi electrònic. És més precís que l’òptic, que és el que la llei espanyola dona com a vàlid i amb el qual, majoritàriament, es van fer els mesuraments de TMB. Les noves mostres s’hauran d’enviar a laboratoris francesos. Cañas confia que els resultats confirmaran que no hi ha fibres d’amiant a l’ambient a la xarxa de metro i ajudarà “a tranquil·litzar”.

De moment, no hi ha un calendari que determini quan es duran a terme aquests mesuraments. En una taula de treball amb periodistes duta a terme aquest dimarts el representants de l’empresa han explicat que serà durant els propers mesos.

Triple inventari de l’amiant al metro

Paral·lelament, TMB treballa en un triple inventari de l’amiant que a dia d’avui encara hi ha al metro de Barcelona.

El mes de juny es donarà per finalitzada la inspecció que s’està duent a terme al material mòbil, inclosos els trens. De moment, s’ha localitzat un pintura antisoroll amb amiant a 94 vagons de 42 trens. Ja hi ha un pla per substituir-los per nous metros, en un període d’entre tres i quatre anys.

El segon inventari que s’està duent a terme és el de l’amiant en instal·lacions fixes. Aquest acabarà el setembre d’aquest any. Un cop detectats tots els elements que tenen aquest material cancerigen s’espera poder-los retirar en un període, també, d’entre tres i quatre anys.

I, per últim, també s’està fent un inventari del fibrociment del metro. En aquest cas els resultats se sabran el mes de maig. TMB diu que des del 2006 ha retirat 5.000 metres quadrats d’aquest material. En un període de quatre anys, s’espera haver-lo eliminat pràcticament tot. Aquesta Setmana Santa es traurà el de la coberta de l’estació de la Verneda.

22 casos de treballadors amb afectacions per l’amiant

De moment, segons TMB, dels 1.064 treballadors del metro que participen en el programa de vigilància per haver estat potencialment exposats a l’amiant, gairebé 400 ja han finalitzat el procés de revisió. Segons l’empresa, 22 d’aquests tenen afectacions que podrien ser per l’amiant: 19 engruiximents de la pleura, dos casos de plaques pleurals i un de plaques pleurals calcificades. TMB assegura que no té constància que hi hagi cap cas d’asbestosi entre els treballadors, en contra del que assegura el comitè d’empresa. Les afectacions localitzades, diu l’empresa, no són greus i no presenten símptomes.

Dos treballadors en observació

Dos treballadors més, informa l’empresa, estan de baixa perquè pateixen “lesions” que requereixen tractament mèdic mitjançant procediments quirúrgics i terapèutics. Diu l’empresa que “un cop finalitzades aquestes intervencions es podrà confirmar si es consideren malalties professionals”.