L’Aliança contra la Pobresa Energètica demana penes de quatre anys i nou mesos de presó per a tres treballadors de DPS Consulting, encarregada de cobrar deutes d’Endesa. En concret, afirmen que una treballadora es feia passar per funcionària de Justícia per reclamar els diners a clients i, per acreditar-ho, han fet públics els àudios de la trucada telefònica que es va fer a una dona en situació de vulnerabilitat. Es tracta d’una gravació de cinc minuts i mig, en què la treballadora es dirigeix a la dona en termes amenaçadors i molt contundents.

D’entrada, l’empleada de DPS Consulting informa la clienta d’Endesa que té “un greu problema judicial” i l’amenaça amb bloquejar-li els comptes bancaris i tots els ingressos que pugui rebre, inclosa la nòmina o ajuts socials, alhora que l’alerta que se li tallarà el subministrament elèctric. Tot, sense haver-li dit abans quin n’és el motiu, encara que la dona li ho pregunta en diverses ocasions. A més, quan la víctima en desconfia i l’acusa de treballar per Endesa, la treballadora afirma amb rotunditat: “No, Endesa no, nosaltres som funcionaris de l’Estat“.

Tinc dues ordres judicials per notificar, la informo, li
explico el motiu, li donaré un telèfon perquè li doni al seu advocat, li avanço que té un greu problema judicial, procedeixo, d’acord?”
Treballadora de DPS Consulting acusada

Segons l’empleada de DPS Consulting, l’única manera d’aturar el procés és pagar el deute íntegre en un termini de menys de dues setmanes a través dels suposats advocats d’Endesa, dels quals li’n dona un número de telèfon. Seran ells, diu, els qui en faran arribar el comprovant al jutjat. A més, l’adverteix que si se’n paga només una part, la suposada causa tirarà endavant.

En concret, l’APE acusa l’empresa d’haver intentat cobrar 2.369,43 euros d’una dona en situació de vulnerabilitat, tot i que més de la meitat del deute ja havia prescrit. Els atribueix presumptes delictes de temptativa d’estafa, coaccions i usurpació de funcions. Segons l’entitat, després de la conversa la víctima va tenir “una gran angoixa i ansietat”, ja que viu amb un fill menor. La sorpresa va arribar quan, en dirigir-se a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de la Ciutat de la Justícia, la van informar que no hi havia cap procediment obert contra ella.

“Departament de trucades especials”

L’acusació afirma en el seu escrit que la trucada es va fer des d’un departament anomenat “Departament de trucades especials“, creat pels directius amb la finalitat de reclamar deutes mitjançant un “engany” telefònic “consistent en fer-se passar per un servei de notificacions del Jutjat”. El procés es tirava endavant tot i saber que part dels deutes estaven prescrits, segons l’acusació.

El mateix escrit afirma que la direcció de l’empresa facilitava un guió als treballadors, que estaven subjectes a un sistema de bonificació i penalització en funció dels objectius assolits. Per la trucada feta a la dona denunciant, DPS Consulting n’havia de cobrar un 18 %.