A l’agost del 2020, gràcies a un conveni entre la Fundació Ajuda i Esperança i l’Ajuntament de Barcelona es va posar en funcionament el primer telèfon de tot l’estat que atén trucades de persones amb pensaments autolítics. Des de la posada en funcionament ha rebut 6.883 trucades

Qui hi ha darrere del 900 92 55 55?

Aquest servei funciona cada dia de l’any i el porten a terme persones voluntàries amb la supervisió de professionals de la salut mental. S’han hagut de preparar amb diferents cursos de formació continuada per poder reaccionar i atendre unes converses de vegades molt delicades.

En Jordi Clop és coordinador del Telèfon de Prevenció del Suïcidi i afirma que l’escolta activa és l’eina per atendre persones que estan consumides per l’angoixa i que ho estan passant molt malament i es plantegen posar fi a la seva vida.

Des de l’agost del 2020 fins al desembre del 2021 han ajudat a rescatar 50 persones i han activat 59 vegades els equips d’emergència.  

Jordi Clop destaca: “Qui truca pot tenir eines letals com medicaments o objectes que tallin o amb una finestra o un balcó obert. El que intentem és que se n’allunyi i continuar amb la conversa. El nostre objectiu és poder enviar un equip d’emergències per rescatar la persona perquè la portin allà on pugui rebre tractament terapèutic adequat. El que no fem mai és enganyar les persones. Aquí la fi no justifica els mitjans. Necessitem que ens autoritzi a fer el rescat”


A la vegada, els voluntaris també reben suport psicològic en el cas que fos necessari. “Quan hi ha un rescat sabem que aquell dia hem ajudat a evitar un suïcidi, però si algú et penja el telèfon aquell dia no sabem quin haurà estat el resultat final. I això és molt dur. Nosaltres també necessitem suport i teràpia”, explica Jordi Clop.

Quan parlar amb algú pot salvar-te la vida

Cada vegada que els voluntaris agafen el telèfon no saben què es poden trobar, però el que els han ensenyat l’experiència és a respectar les necessitats de la persona que necessita ajuda sense enganyar-la mai. Sobretot han d’escoltar i ajudar a tranquil·litzar la persona oferint-li l’ajut que decideixi acceptar.

La Montserrat Carulla és voluntària del Telèfon de Prevenció del Suïcidi i explica que cada trucada és un acte d’empatia per saber les necessitats de la persona que truca. L’anonimat permet que la persona que pateix la soledat i la incomprensió se senti còmoda, sense sentir-se jutjada.

Montserrat Carulla, voluntària del Telèfon de Prevenció del Suïcidi afirma: “Quan sona el telèfon et poses en alerta. A veure quin és el motiu de la trucada i la majoria de vegades és per ideacions suïcides. Quan algú pensa que no té més ganes de viure truquen, precisament, per demanar ajut. Sí que pot passar que algú truqui i que ja tingui pensat de fer-ho. La nostra actuació aleshores ha de ser molt més ràpida i molt més activa”


La pandèmia ha fet incrementar els intents

Malauradament, la pandèmia ha fet augmentar el nombre de persones, sobretot d’entre 18 i 29 anys que necessiten ajuda psicològica, un ajut que en moltes ocasions no arriba mai, ja que el sistema sanitari públic té pocs recursos destinats a la salut mental.

L’any 2020 a tot l’estat es van treure la vida 3.941 persones amb un augment del 7,4 % respecte a l’any anterior. A la província de Barcelona es van suïcidar 388 persones i continua sent la principal causa de mort entre joves de 16 a 35 anys. En aquest sentit, els voluntaris del Telèfon de Prevenció del Suïcidi corroboren que cada vegada les persones que truquen són més joves.