Aquests dies s’ha fet viral la revolta solidària dels nens de l’Escola Teixidores (la Vila de Gràcia). Els alumnes es neguen a fer piscina fins que la seva companya Abril, amb autisme, no tingui el monitor de suport necessari per banyar-se. Un cas que, malauradament, no és únic. Segons fonts municipals, avui dia hi ha almenys 17 infants de Barcelona amb necessitats educatives especials que esperen tenir un monitor per fer piscina.
Una activitat que és lectiva i que es fa en hores de classe. Des de l’Institut Barcelona Esports, responsable del programa, asseguren que “estan treballant contra rellotge” per trobar els monitors i que els menors puguin fer l’activitat.
Creix la demanda de monitors de suport
L’activitat Jo nedo és un programa municipal inclusiu que finança una hora de piscina a tots els alumnes de primer de primària (6-7 anys) de Barcelona. Preveu que hi puguin participar tots els alumnes i dona suport als qui tinguin necessitats educatives especials.
Segons fonts municipals, aquest curs hi ha 45 infants que han demanat tenir un monitor per ajudar-los a nedar. I l’Institut Barcelona Esports ja ha trobat acompanyament per a 28 d’ells. Entre aquests, el cas de l’Abril, que ja té garantida una persona amb formació específica per poder començar a fer piscina amb els seus companys la setmana que ve.
Una solució per a l’Abril
Les famílies de l’Escola Teixidores es mostren satisfetes que finalment l’Abril pugui començar piscina. Des de la comissió d’Inclusió i Drets de la Infància, Ségolène Roy, valora positivament la mobilització de les famílies però lamenta que es tracti “d’un problema estructural de manca de recursos” i rebutja que aquests desajustos “es resolguin quan les famílies protestem”.
En el cas de l’Abril, el seu pare, Marcos Tornero, relata la “lluita constant” de les famílies amb infants amb necessitats per aconseguir els recursos necessaris. I denuncia que en el cas de l’Abril, només compta amb acompanyament d’una vetlladora de dues hores diàries. Tornero es mostra molt crític amb les administracions que “s’omplen la boca amb l’escola inclusiva” i denuncia que encara calen “molts recursos i diners”
L’Ajuntament lamenta el retard
Des de l’IBE lamenten la situació generada amb la família de l’Escola les Teixidores, i afirmen que la comunicació amb l’escola ha estat fluida. Informen que en tot moment se’ls ha informat sobre l’estat en què es troben les gestions per tal de donar resposta a alumnes que estan esperant aquest tipus de monitoratge.
També es remarca que la demanda de monitoratge de suport per al programa Jo nedo és cada vegada més gran, perquè hi ha també cada vegada més detecció de necessitats especials de l’alumnat. Encaixar aquesta demanda creixent amb la disponibilitat dels monitors i les monitores és el que dificulta en alguns casos que a l’inici de l’activitat encara no estiguin assignades totes les persones de suport a les escoles.