Les entitats i famílies amb infants amb alguna discapacitat mouen fitxa i demanen al govern aplicar ja el decret de l’escola inclusiva, aprovat ara fa gairebé cinc anys, però sense el pressupost i els recursos esperats. En una roda de premsa aquest dimarts, representants de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya han demanat “un moviment d’acció contundent al govern per redreçar el rumb” de l’escola catalana. En concret, reclamen un pressupost específic per desplegar aquesta iniciativa i fer realitat l’escola inclusiva oberta a tot l’alumnat. Creuen que seran necessaris més recursos, personal i formació docent. I denuncien les mancances del sistema actual per atendre l’alumnat amb necessitats educatives específiques.

La lluita constant de les famílies per aconseguir els recursos

Una de les famílies que fa anys que lluita per obtenir l’atenció necessària és la de la Núria Viu, mare de tres fills amb autisme. Creuen fermament en l’escola inclusiva oberta a tot l’alumnat: “És la millor per a tothom, per als nostres fills que se senten part de la societat i per als companys que veuen la diversitat des que són petits”, conclou. I per això fa anys que van fer una aposta decidida per escolaritzar els fills a un centre ordinari, però ara reconeix que “és molt difícil, que cal inversió i formació específica dels docents”. Una dedicació que no sempre es fàcil de trobar i que depèn molt dels recursos de cada centre i del professor que tinguin els infants.

Cada any reso perquè el tutor que ens toqui tingui la sensiblitat per atendre els meus fills
Núria Viu, mare de tres fills amb autisme

Aquesta mare il·lustra la realitat de moltes famílies amb fills amb discapacitats. Ja fa anys que va deixar de treballar per dedicar-se en exclusiva a la cura dels menors, amb moltes hores de reunió amb els tutors i per aconseguir el material educatiu específic que necessiten els infants. També ha hagut d’aconseguir el suport que necessiten al pati, al menjador o per anar de colònies. “És una lluita constant i tot es fa costa amunt”, conclou.

Més recursos i infermera escolar als centres educatius

Una lluita diària que representa la de moltes famílies amb fills amb alguna discapacitat. Des de la plataforma recorden que l’escola inclusiva és un dret per a tothom i la reivindiquen com una eina per posar fi al fracàs escolar. Critiquen “l’apatia” del Departament d’Educació per aplicar la inclusiva i lamenten que cada cop hi ha més alumnat als centres d’educació especial i no als ordinaris. Per tot plegat, demanen millorar la regulació normativa dels centres d’educació especial, així com implantar la figura de la infermera escolar als centres. També proposen fer un pla d’accessibilitat a tots els centres educatius i intensificar les accions inclusives a l’educació postobligatòria.

Un sector que ja fa anys que lluita per l’escola inclusiva i que, darrerament, s’han sumat a les vagues educatives per demanar fer-la realitat amb dotació pressupostària. Les famílies d’infants amb autisme han estat la punta de llança d’aquesta batalla i denuncien que estan sense recursos i amb una situació de desprotecció total.