Cinc candidats a l’alcaldia de Barcelona a les eleccions municipals 2023 s’han vist les cares per primera vegada en el debat ha organitzat la PIMEC aquest dilluns a El Born CCM. La patronal de la petita i mitjana empresa ha convidat Ernest Maragall (ERC), Ada Colau (BComú), Jaume Collboni (PSC), Xavier Trias (Junts) i Daniel Sirera (PP). La gestió del turisme i la mobilitat són els dos temes que han generat més picabaralla i retrets.
PIMEC no ha convidat les candidates de Ciutadans i Valents perquè, segons les enquestes, no tenen opcions d’aconseguir representació al consistori.
El turisme provoca picabaralla entre tots els candidats
El socialista Jaume Collboni ha defensat que amb ell a Barcelona “s’ha aconseguit l’equilibri de la gestió del turisme, i s’ha superat l’etapa barra lliure i la turismofòbia“, en referència a l’etapa de Xavier Trias i el primer mandat d’Ada Colau. La candidata de BComú, Ada Colau, ha respost al seu exsoci de govern que la turismofòbia va arribar durant el mandat de Xavier Trias amb la massificació turística”.
El candidat de Junts, Xavier Trias, ha retret que se l’acusi d’haver generat descontrol del turisme i ha recriminat a Colau ser “activista contra el turisme”. El republicà Ernest Maragall ha etzibat a Collboni: “És possible que llueixi d’equilibri i mèrits quan és incapaç de gestionar el turisme?”. Daniel Sirera, el candidat del PP, ha acusat Collboni de ser Dr. Jekyll i Mr. Hyde pels atacs a la seva sòcia de govern municipal fins ara i ha dit que “tots els turistes són benvinguts”.
Divergències sobre la superilla i l’ampliació de l’aeroport
En mobilitat, Ada Colau ha desmentit que els carrers adjacents a Consell de Cent, ara pacificat, estiguin col·lapsats, i ha assegurat que justament té noves dades que indiquen que la superilla ha reduït el trànsit a l’Eixample, de 350.000 cotxes diaris a 285.000 vehicles. “No és cert que congestionem la resta de carrers”, ha dit la candidata a la reelecció.
Ara bé, Collboni ha rebutjat continuar amb el projecte de Superilla de l’Eixample. “No farem 21 Consells de Cent més perquè no és viable”, i ha insistit a guanyar verd amb els interiors d’illa. Per la seva banda, Sirera (PP) ha convidat l’alcaldessa a casa seva, al carrer de València, on ha denunciat l’augment del trànsit. “Vostè pacifica uns carrers i en ‘guerrifica’ uns altres”, ha reblat.
De la seva banda, Trias ha criticat que “travessar Eixample és un misteri, és un desastre d’una cosa que ben gestionada tindria sentit”. El candidat de Junts ha dit que per lluitar contra el canvi climàtic és més efectiva la transformació de la ronda de Dalt. A tot això, Maragall ha assegurat que “algú està convertint l’Eixample en una trinxera” i ha assegurat que és un problema metropolità.
Condicions de pacte entre Collboni i Trias
Al debat també s’ha parlat de pactes electorals. El socialista Collboni ha assegurat que “respectaré el resultat electoral”, quan Trias li ha preguntat si li donarà suport si guanya la seva candidatura. El socialista li ha posat tres condicions, que el candidat de Junts ha subscrit a mitges. Coincideixen en el model de creixement econòmic “que passa per l’ampliació de l’aeroport” i per no fer “ni retallades ni privatitzacions”.
Ara bé, quan Collboni també ha demanat “lleialtat a l’Estat i institucions europees”, Trias ha respost que les institucions europees i l’Estat (sobretot) també han d’actuar amb lleialtat amb Barcelona.