La reforma de la Rambla, que l’Ajuntament preveu començar el 2021, arrencarà pel tram entre Santa Madrona i el monument a Colom. El projecte executiu, que encara s’està redactant, preveu en aquesta àrea la transformació més important del passeig, que s’allargarà fins a Colom amb una gran plaça diàfana de 300 m² davant l’edifici de la Comandància Naval de Barcelona.

Aquesta nova plaça farà modificar el traçat de l’avinguda de les Drassanes que ara creua la Rambla en el tram més proper a Colom. Aquest encreuament se suprimirà i això donarà continuïtat al passeig fins al monument de Colom. Els canvis permetran guanyar espai públic, on s’incrementarà la vegetació.

Reforma de la Rambla en cinc fases

El tram entre Colom i Santa Madrona serà el primer que es reformarà de les cinc fases que tindrà la transformació de la Rambla: Santa Madrona-Arc del Teatre (2), Arc del Teatre-Liceu (3), Liceu-Portaferrissa (4) i Portaferrissa-Canaletes (5). A banda, es preveuen tres “espais majors” que es convertiran en places com a zones principals d’encreuament entre el Gòtic i el Raval. Seran a l’altura del Palau Moja (imatge inferior), al Pla de l’Os i al Teatre Principal.

futura rambla de Barcelona

Sense trànsit de pas

L’avantprojecte elaborat per l’equip km-ZERO preveu que la Rambla deixi de ser una via de pas. Als laterals s’hi conservarà només un carril de circulació de 3,5 metres d’amplada, per al pas de vehicles de serveis, bicicletes i transport públic. Els veïns també hi podran circular. El passeig central s’ampliarà entre 0,8 i 1,5 metres segons la zona, i hi haurà places per a càrrega i descàrrega en alguns trams.