El procés per repensar el futur del passeig de la Zona Franca, que implica la participació d’entitats, veïns i comerciants, està en marxa des de fa algunes setmanes. L’objectiu és recollir les propostes d’aquests col·lectius i incorporar-les al futur projecte de reforma d’aquest eix viari per convertir-lo en un veritable passeig més cívic. A sobre de la taula hi ha la millora de les voreres, les connexions entre els barris de la Marina i amb Montjuïc, i també la possible reubicació del polèmic carril bici del passeig de la Zona Franca estrenat fa menys de dos anys.

El futur passeig de la Zona Franca s’allargarà fins a prop del mar

La futura reforma del passeig de la Zona Franca es planteja entre la plaça d’Ildefons Cerdà i el carrer A, ubicat al polígon industrial de la Zona Franca, a l’altre costat de la ronda del Litoral. Per tant, la idea és perllongar l’actual vial més enllà del carrer dels Motors fins a prop del mar. Es vol transformar l’eix viari central de la Marina per convertir-lo en un passeig més cívic i amable, amb més qualitat per als vianants per fomentar els desplaçaments a peu pel barri i el comerç de proximitat.

El procés participatiu impulsat per l’Ajuntament durarà quatre mesos i inclou cinc sessions de debat i dues sortides exploratòries. L’objectiu és fer una diagnosi de com funciona el passeig actual i detectar quins aspectes convé millorar i quines són les oportunitats que cal aprofitar en aquest entorn. En aquest sentit, els esforços se centraran en estudiar les voreres, la ubicació dels passos per a vianants, del cordó de serveis, les places de càrrega i descàrrega, i les places d’aparcament. També es debatrà com millorar les connexions entre els barris de la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell i amb la muntanya de Montjuïc, a través del passeig així com la manera de millorar la seguretat des d’una perspectiva de gènere.

La reubicació del carril bici, a debat

El carril bici del passeig de la Zona Franca es va habilitar gràcies als fons d’emergència de la covid i es va inaugurar del març del 2021. No ha estat, però, exempt de polèmica des de llavors per la ubicació. Es tracta d’un carril segregat en ambdós sentits de circulació del passeig de la Zona Franca. Per accedir al cordó de serveis a peu, però, cal creuar el carril bici. I el mateix passa per accedir als autobusos, ja que el carril per a bicicletes travessa les plataformes d’accés als bus.

Ara aquest carril bici tindrà una sessió de debat exclusiva que es farà el 26 de gener, a les 18 h, a la sala Pepita Casanellas de la Marina de Port. Aquí es podran escoltar les diferents propostes per valorar si cal reubicar el carril bici i a on. Una de les propostes que havien fet alguns col·lectius del barri era la de traslladar aquest carril a l’espai que ocupa actualment la mitgera del passeig de la Zona Franca.

La reducció de carrils de circulació, exclosa del procés

Un dels aspectes que no es podrà debatre en aquest procés participatiu serà la reducció de carrils de circulació al passeig de la Zona Franca. Actualment, aquest vial té únicament un carril de circulació per a vehicles i un carril bus per cada sentit. Per tant, segons el districte de Sants-Montjuïc, els estudis de mobilitat fets fins ara conclouen que el passeig no es podrà pacificar del tot. Segons han explicat al veïnat els tècnics municipals, si es convertís en un eix 100 % pacificat sense circulació de vehicles es col·lapsaria la zona ja que els barris de la Marina estan just al costat del polígon industrial de la Zona Franca i de les autopistes que connecten amb el Baix Llobregat.

El col·lectiu de veïns Construïm la Marina creu, però, que la mobilitat hauria de ser el tema més important a debatre en aquest procés participatiu ja que asseguren que pel passeig de la Zona Franca hi circulen cada dia 30.000 vehicles que no són del barri. Consideren, per tant, que la reducció d’una part d’aquest trànsit hauria de prioritària en aquest procés participatiu.