Veïns i comerciants del barri de la Marina alerten de la perillositat del carril bici del passeig de la Zona Franca, que es va inaugurar fa només un any i mig. Es tracta d’un carril segregat que s’ha situat entre la vorera i el carril d’aparcament. El problema, segons els veïns de la zona, és que les bicicletes travessen les parades d’autobús quan circulen i els veïns han d’obrir els contenidors d’escombraries i tirar la brossa des del bell mig del carril bici. Tot plegat genera ensurts tant per als ciclistes com per a les persones que van a peu.

Un carril bici incòmode per al veïnat

El carril bici del passeig de la Zona Franca transcorre entre la plaça d’Ildefons Cerdà i el carrer dels Motors i es va inaugurar el març del 2021. Aquesta primavera es van fer millores en el paviment del carril i en la senyalització però no han servit per reduir la sensació de risc que té el veïnat de la zona. “És perillós perquè sovint els ciclistes hi passen molt ràpid”, assegura una veïna de la zona. “Els qui pateixen més el carril bici són les persones grans i les persones amb mobilitat reduïda perquè han de baixar de la vorera per usar els contenidors. I els cotxes que entren o surten dels pàrquings tampoc veuen a vegades els ciclistes o les persones que van en patinet i ja hi ha hagut ensurts”, explica un altre veí.

Els veïns fa temps que han traslladat a l’Ajuntament els inconvenients del nou carril bici. Fins i tot, han demanat assessorament a diversos tècnics i experts en arquitectura i urbanisme, que han conclòs que el més convenient seria instal·lar el carril bici a la part central del passeig, en concret a l’espai que ocupa ara mateix la mitjana. “No hauria fet falta ni tocar els arbres”, assegura el veí i arquitecte Jaume Pérez, el qual estén la mà a l’Ajuntament per redissenyar el passeig. “Coneixem el barri i sabem les necessitats que tenim. Per això, pensem que si treballem conjuntament amb els tècnics municipals es podrà arribar a una bona solució no feta des d’un despatx sinó des del mateix terreny”.

El carril bici s’hauria d’haver situat a la part central del passeig de la Zona Franca”
Jaume Pérez, arquitecte i veí de la Marina de Port

De fet, fins als anys 70, el passeig de la Zona Franca va ser una rambla plena d’arbres. Ara és un bulevard de voreres amples, però el vial absorbeix bona part dels vehicles que entren a la ciutat des del Baix Llobregat. Per això, veïns i comerciants fa temps que expressen la necessitat de pacificar i remodelar el passeig.

De fet, el districte de Sants-Montjuïc va anunciar a principis d’estiu que aquest setembre començarà un procés participatiu al voltant d’aquesta reforma. Segons va explicar el regidor de Sants-Montjuïc, Marc Serra, en el darrer Consell de Barri de la Marina, “la reforma del passeig de la Zona Franca serà un procés que es cuinarà a foc lent perquè caldrà arribar a consensos amb el veïnat, els comerciants i el teixit industrial de la zona”.

La idea parteix de la necessitat de pacificar i reduir el nombre de vehicles que circulen diàriament per aquest passeig, uns 10.000 per sentit, segons l’Ajuntament, i també connectar a peu de manera fluïda i més amable els barris de la Marina de Port i del Prat Vermell.