Les obres de construcció d’un nou tram del carril bici a banda i banda de la via Augusta entre els carrers de Ganduxer i de Dolors Monserdà avancen. Això ha suposat l’eliminació d’un carril de circulació de vehicles privats en sentit Besòs, que ha provocat cues i queixes de conductors de vehicle privat perquè triguen més temps a fer el mateix recorregut. En trams on abans hi havia tres carrils, ara n’hi ha dos. Alhora, aquesta és una infraestructura molt demandada pels usuaris de la bicicleta. De fet, el projecte va ser el més votat a Sarrià-Sant Gervasi en els pressupostos participatius, i és una reivindicació històrica del col·lectiu de ciclistes.

A ‘bàsics‘, veïns i usuaris de bici i de cotxe han fet evident que la implementació d’aquest carril bici en una de les principals vies d’accés a Barcelona serveix d’exemple del debat sobre mobilitat que s’estén per la ciutat. “Hi ha una lògica que respon a la necessitat d’entrar amb facilitat amb cotxe a la ciutat per anar a treballar, per exemple, i això contribueix a l’activitat econòmica. I també hi ha una lògica de mobilitat dins la ciutat, d’anar amb bici, de caminar, de fer servir el transport públic, que també genera activitat. Qui hi té més dret?”, s’ha preguntat Javier Ortigosa, enginyer de camins de la Comissió d’Urbanisme i Mobilitat del Col·legi de l’Enginyeria de Canals, Camins i Ports de Catalunya.

“Trigo 30 minuts de Matadepera al primer semàfor, i 20 de Matadepera a RAC1”

Un dels conductors afectats per la congestió, que entra cada dia des del Vallès Occidental, és el periodista Pere Mas, que ha explicat que triga 30 minuts per anar de Matadepera al primer semàfor de la via Augusta, i 20 minuts del semàfor a la seva feina a RAC 1: “Entenc la necessitat de pacificar i de fer carrils bici, però crec que ningú ha valorat les conseqüències de passar de tres a dos carrils.”

“El carril té molta demanda, i ajudarà a reduir contaminació i soroll”

En contraposició, hi ha l’opinió de Martina Gasull, de la Plataforma Bici Augusta, que des del 2020 reclama la implementació: “El carril té molta demanda i estem contents que per fi s’executi. A més a més, ajuda a reduir la contaminació i el soroll que pateixen els veïns.” Des de l’Associació de Veïns de les Tres Torres, entenen que el carril bici “és bàsic i necessari”, però posen en dubte la implementació: “Treure un carril de cotxes d’entrada, i un de serveis de baixada, no és justificable per tot el trànsit de cotxes que hi ha.”

Els ciclistes accepten que el disseny del carril bici, que obliga a pujar en plataformes quan coincideix amb les parades d’autobús, “no és el millor, però calia perquè restar carrils de circulació millora la vida de la gent“.

La implementació d’aquest carril bici se suma als carrils que ja s’han executat a la part més baixa de la via Augusta. Primer, va ser al tram entre l’avinguda Diagonal i el carrer de Laforja, i aquesta mateixa setmana ha entrat en funcionament un petit tram que hi dona continuïtat fins a la plaça de Molina. Mentrestant, les obres continuen fins al carrer de Ganduxer, un tram encara sense servei però amb les obres avançades, i més amunt fins al carrer de Dolors Monserdà, que és el tram que ha generat més queixes de conductors de cotxes.