L’Ajuntament de Barcelona està estudiant si es podria modificar la limitació de circular a 30 km/h en els entorns pacificats amb radar d’algunes escoles de la ciutat fora de l’horari lectiu. Segons avança RAC1 i ha pogut confirmar betevé, el consistori està avaluant si seria viable que les càmeres de velocitat no multin als qui circulin a més de 30 km/h quan les 12 escoles protegides amb càmeres de velocitat estiguin tancades.

De moment, la Gerència d’Ecologia Urbana (que depèn de la part del govern dels comuns) ha demanat un informe jurídic per analitzar la viabilitat d’aquesta mesura. Fins ara no hi ha cap precedent a la ciutat de radars que funcionin amb discriminació horària com seria aquest cas. La regidora de Mobilitat, Laia Bonet (PSC), però, es mostra cautelosa a l’hora de fer canvis.

Bonet: “És més difícil aprendre hàbits si canvien les regles del joc”

Bonet assegura que modificar els límits de velocitat en funció de les hores del dia podria afectar l’aprenentatge de nous hàbits per part dels conductors i que qualifica de “molt important”. “És molt més difícil aprendre hàbits si estan canviant les regles del joc al llarg del dia”, argumenta.

Per tot plegat, la titular de Mobilitat aposta perquè aquest debat es faci “amb calma, rigor i dades i sense perdre vista les 22 víctimes mortalsque va haver-hi any passat a ciutat.

Els radars passarien a ser de 50 km/h?

La mesura que s’està estudiant, com que no té precedents a la ciutat, deixa oberts molts dubtes. Per exemple, si els radars simplement es desactivarien en funció de l’hora (que seria l’opció més senzilla), o bé si passarien a multar a una velocitat superior. Si realment s’optés per aquesta segona opció, caldria aplicar canvis no només a les càmeres de velocitat, sinó també als carrers en si.

A banda de tenir radars, els 12 entorns escolars que estarien afectats per la mesura ara mateix tenen els carrers senyalitzats amb el límit de 30 km/h. Per això, en cas que s’optés per augmentar la velocitat a partir de la qual salten els radars, també caldria renovar la senyalització viària dels carrers en qüestió. L’Ajuntament apunta que una possible solució seria instal·lar senyals varialbles.

12 radars en entorns escolars

A principis d’any els 17 radars nous que es van instal·lar a la ciutat van començar a multar els infractors que superaven el límit de velocitat de 30 km/h. D’aquests 17, 12 radars estan situats en entorns escolars, i els altres cinc, en punts amb una elevada accidentalitat. Durant aquestes primers setmanes de funcionament, aquests 17 radars han posat de mitjana 686 multes cada dia, és a dir, una multa cada dos minuts.

Més de 200 escoles amb entorns pacificats al final del mandat

El programa Protegim les escoles continua ampliant la llista de centres educatius amb entorns pacificats. De fet, l’objectiu del govern municipal és superar les 200 escoles quan s’acabi aquest mandat, és a dir, un de cada tres centres de la ciutat.