La xarxa de metro podria tenir actualment una línia que travessés tot el Raval. Aquest, si més no, era l’objectiu d’un projecte engegat l’any 1930 que va quedar inacabat un any més tard. El projecte pretenia executar una línia de metro més que creués tot el Raval i enllacés la ja existent estació del Liceu, de la Línia 3,  amb una nova parada a l’avinguda del Paral·lel. Unes obres per instal·lar la xarxa de recollida pneumàtica d’escombreries al Raval-Sud, han deixat al descobert el túnel d’aquesta línia de metro inacabada, a la cruïlla del carrer de l’Est amb el carrer Nou de la Rambla.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Mapa del metro de Barcelona: totes les línies” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/mapa-metro-barcelona/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

Descoberta túnel metro

Els Serveis d’Arqueologia de l’Ajuntament treballen des del març per documentar la troballa. La intervenció arqueològica els ha permès descobrir un pou d’atac i part del túnel del metro. El pou d’atac, que es troba totalment conservat, és des d’on s’havia de perforar el túnel sota el carrer Nou de la Rambla. Té 12,5 metres de profunditat i és un rectangle de 3,5 x 2,5 metres que, actualment, té tres metres d’aigua freàtica.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Horaris del metro de Barcelona” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/horari-metro-barcelona/|||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

També s’ha documentat una secció del túnel circular, del qual només se’n va poder construir un petit tram de 5 metres perquè l’obra es va aturar l’any 1933, i que també es troba ple d’aigua. De fet, la gran quantitat s’aigua i la dificultat i perillositat de l’espai de la troballa han fet necessària l’ajuda de la Unitat de Subsòl  i també de la Unitat Subaquàtica dels Mossos d’Esquadra, que és la que va accedir al túnel per poder documentar-lo.

Descoberta túnel metro

Les últimes descobertes al subsòl de Barcelona

Aquest projecte d’una nova línia inacabada de metro no és la única descoberta que s’ha fet en els darrers anys al subsòl de Barcelona. Un exemple és el túnel que hi ha sota el carrer de Pelai i que es va començar a construir durant la Guerra Civil per unir els Ferrocarrils de la Generalitat amb la xarxa de metro i utilitzar-lo per transportar munició.

També es va descobrir ara fa uns anys un búnquer molt ben conservat a sota del pati de l’Escola Salesians de Sarrià, gràcies al treball de recerca d’uns alumnes del centre. De fet, aquesta escola està construida sobre un refugi antiaeri construït el 1937 que servia per protegir els antics treballadors de la fàbrica d’armament que hi havia fins que es va acabar la Guerra Civil.

Una de les descobertes més habituals al subsòl són els refugis antiaeris. Un dels últims a sumar-se a la llista dels 1.400 refugis que es calcula que hi ha a la ciutat és el que van descobrir uns germans de Sant Andreu a sota del local que acabaven de comprar. També és habitual que els operaris que fan obres al carrer descobreixin noves entrades a aquests refugis, com el que es van trobar al carrer de la Florida.