Barcelona està plena de túnels per on circulen a diari milers de passatgers, però el subsòl de la ciutat també amaga racons oblidats que no trepitja pràcticament ningú. Al final d'aquesta andana de l'estació de Catalunya hi ha una galeria que, fins fa poc més d'una dècada, es feia servir com a cotxera, però que es va construir amb una finalitat molt diferent. L'obra va començar l'any 1938, en plena Guerra Civil, per unir l'antic tren de Sarrià amb el metro. MANUEL MARINA, guia de la visita històrica de l'antiga línia de Sarrià "La idea era transportar material bèl·lic perquè després de l'accident que hi va haver davant el Coliseum, en què va morir tanta gent, el que van pensar les autoritats de l'època és transportar sota terra el material bèl·lic com ja s'estava fent a la línia 1. La idea era fer aquest túnel perquè el tren entrés des de universitat i connectés amb túnel del carrer de Balmes fins arribar a la part de alta de la ciutat." El túnel té una longitud de dos-cents metres amb unes parets bastides de formigó que s'allarguen sota el carrer de Pelai. El darrer ús que es va donar a aquest espai va ser de magatzem d'enderroc i, per això, el primer tram està ple de runa. A mesura que avancem per aquesta galeria l'historiador ens revela una altra de les sorpreses que amaga: un tros de l'antiga muralla medieval de la ciutat. Ens trobem a l'altura del carrer de Pelai amb la ronda de la Universitat, aquí ens trobem al davant de la darrera secció i d'aquest túnel, molt més petita, amb una llargada de 24 metres que va quedar inacabada per l'arribada del final de la Guerra Civil. Gràcies això queda el rastre del mètode de construcció emprat: una excavació progressiva a partir d'una galeria d'avenç. Endinsant-nos-hi arribem fins a la paret final, rere la qual hi ha l'estació d'Universitat de la Línia 1. Aquesta construcció mai no va assolir la funció per la qual s'havia projectat, però segons algunes veus durant un temps es va fer servir com a magatzem d'armament.

Acompanyats per personal dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i per l’historiador Manuel Marina, un dels guies de Cultruta, empresa que organitza rutes per descobrir el patrimoni històric i cultural de la ciutat, accedim a un dels túnels més oblidats i desconeguts del subsòl barceloní. Últimament molts estan sortint a la llum arran de la publicació del mapa elaborat per l’arquitecta Rosina Vinyes. En aquest cas, sota el carrer de Pelai, el que hi ha és una galeria amb una longitud de 202 metres que es va construir durant la Guerra Civil per unir l’antic tren de Sarrià amb el metro, i transportar sota terra el material bèl·lic.

El detonant per tirar endavant aquest projecte va ser l’explosió que hi va haver el març de 1938 davant del Coliseum. Una bomba va impactar contra un camió que transportava munició i mig miler de persones van morir. Segons explica el Manuel, les autoritats republicanes van decidir aprofitar la xarxa subterrània de metro per transportar la munició, i per això van engegar un projecte per unir el metro i el tren de Sarrià.

La fi de la guerra va interrompre la construcció, que va quedar inacabada. Una mostra d’això és la darrera secció del túnel, que s’inicia a la cruïlla del carrer de Pelai amb la ronda de la Universitat. Aquest tram té 24 m de longitud i fa 1,30 m d’ample i 2 m d’alt. És la galeria d’avenç de l’obra. El Manuel ens explica que el túnel es va construir amb el mètode belga, que consisteix en una excavació progressiva: primer s’obre una petita galeria i després es va eixamplant.

Els usos de la galeria

Finalment aquest túnel no va assolir mai la funció per la qual s’havia projectat, però algunes veus diuen que durant un temps es va utilitzar com a magatzem de munició. Posteriorment va funcionar com a cotxera de l’estació de Catalunya dels ferrocarrils, i també s’hi va acumular la runa de l’enderroc de les obres de renovació que es van fer en aquesta mateixa estació.

Però aquesta construcció amaga una altra sorpresa: un fragment de l’antiga muralla medieval de la ciutat, que està integrada en una de les parets de formigó del túnel.