L’artista i investigadora del transvestisme Rubén Antón presenta al ‘Plaça Tísner’ un recull d’obres d’art que inclouen personatges per la seva raresa i transvestisme. Es tracta d’un homenatge a la pintura i art queers entre el segle XVI i el XX. La tria reflecteix l’art dissident dels últims segles amb l’objectiu de mostrar la diversitat d’identitats i cossos a través de les arts plàstiques i la seva evolució.
‘Angelo incarnato’ (1514)
Leonardo da Vinci
Aquesta obra és l’esborrany d’una pintura de Da Vinci que representa sant Joan Baptista. El quadre va ser redescobert per Carlo Pedretti en una col·lecció privada alemanya l’any 1991. El 1993 va ser exposat a Suècia i més tard, el 2001, a la ciutat italiana d’Arezzo.
‘Hermafrodita adormit’ (1620)
Gian Lorenzo Bernini
Aquesta escultura de marbre del segle XVII representa el fill dels déus grecs Hermes i Afrodita. Hi ha més de 20 còpies d’aquesta escultura repartides per tot el món i es diu que és una representació d’una escultura de la mitologia grecoromana del segle II. És en diversos museus i col·leccions europees, com ara el Museu Nacional de Roma, el Museu del Louvre, a París, i el Museu del Prado, a Madrid, en la seva versió de bronze.
‘Chevalier Den’ (1791)
Jean-Laurent Mosnier
La història darrere d’aquesta obra es basa en la vida real d’un cavaller i espia que va desafiar la noblesa francesa. Durant la seva vida a França, sempre va defensar que era una dona. No obstant això, va justificar que per un tema d’herència familiar havia decidit viure com a home. Sempre jugava a l’ambigüitat i realment la gent de la cort estava convençuda que havia nascut dona.
‘Amazona de frente’ (1882)
Édouard Manet
Aquesta pintura es troba al Museu Thyssen de Madrid i representa una dona o amazona vestida d’home. El que fa més especial el quadre és que representa una dama vestida d’home 20 anys abans de l’aparició pública de les primeres transformistes, a inicis del segle XX. La peça pertany a una sèrie de pintures vinculades a les estacions de l’any, en aquest cas la primavera. L’obra va quedar inacabada.
‘Autorretrato con el pelo cortado’ o ‘Cortándome el pelo con unas tijeritas’ (1940)
Frida Kahlo
L’obra es troba en la col·lecció del MoMA de Nova York. El retrat mostra una Frida masculinitzada com a acte de rebel·lia després de la seva separació sentimental i com a símbol de reafirmació de la seva bisexualitat. A la part de dalt del quadre es veu la partitura d’una cançó popular mexicana que diu: “Mira que si te quise fue por el pelo. Ahora que estás pelona, ya no te quiero”.