El sector dels vehicles de transport amb conductor (VTC) ha posat el crit al cel amb la proposta de les associacions de taxistes d’establir per llei que hi hagi una precontractació amb una antelació mínima dels serveis que ofereixen. Consideren que si s’arriba a aplicar aquesta mesura el sector entraria en crisi perquè “deixarien de ser competitius”. El president d’Unauto VTC Catalunya, Josep María Goñi, ha demanat a la Generalitat que “les decisions de les administracions públiques no responguin a la pressió i el xantatge del sector del taxi”.
[vc_row][vc_column][vc_btn title=”Mira l’entrevista amb Josep Maria Goñi” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/vtc-taxis-generalitat-llei/|||” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]
Goñi ha alertat que tirar endavant mesures com aquesta suposaria “el tancament de desenes d’empreses i l’acomiadament de centenars de treballadors”. En concret, el sector afirma que podrien quedar-se sense feina fins a 3.000 persones a Catalunya. Els representants del sector dels VTC han manifestat la seva posició en una roda de premsa a la qual han estat rebuts i acomiadats amb crits per taxistes. Els representants de la patronal hi han entrat escortats per seguretat privada i pels Mossos d’Esquadra.

La Generalitat estudia la precontractació

La departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant la viabilitat jurídica de les principals propostes dels taxistes: la precontractació i l’obligació de tornar de buit a la base després de cada servei. D’aquesta manera s’evitaria la vaga indefinida que els taxistes han posat sobre la taula coincidint amb el Mobile World Congress, entre el 25 i el 28 de febrer.

El sindicat Elite Taxi ha demanat a Territori i Sostenibilitat que doni una resposta a les seves demandes aquest divendres, però no és segur que la rebin. Fonts del departament han confirmat que hi estan treballant, però han evitat parlar  de dates.

Qui assumirà el cost de les reclamacions dels VTC?

El sector també alerta del cost que suposarà per a la Generalitat assumir les indemnitzacions de les reclamacions interposades per les companyies de VTC. El govern central ha delegat en les comunitats autònomes la regulació de l’activitat dels VTC i el sector alerta que, si l’executiu català regula el sector, haurà d’assumir el cost de les indemnitzacions per expropiació de llicències fixada pel Congrés. El president d’Unauto VTC España, Eduardo Martín, ha explicat que “hi ha una responsabilitat compensatòria que recau en el govern que regula”.

L’actual decret llei del Ministeri de Foment, pel qual es regula l’activitat dels VTC, estableix una moratòria de quatre anys en què els VTC poden seguir treballant com fins ara. La patronal dels VTC vaticina que s’arribaran a posar fins a 4.500 reclamacions amb un cost de mil milions d’euros.

Per la seva banda, el portaveu d’Elite Taxi, Albert Álvarez, contradiu els arguments dels VTC. Considera que el canvi normatiu no els impedirà treballar i no creu que regular el sector hagi de suposar cap indemnització. Álvarez també ha advertit que els taxistes “continuaran lluitant perquè els VTC no facin de taxi”. A més, ha dit que la Generalitat es va comprometre a incloure la mesura.