A partir de l’1 de gener del 2019 comença la unificació de tarifes del transport públic per als 36 municipis de l’àrea metropolitana. D’aquesta manera, s’aplicarà la tarifa d’una zona a qualsevol desplaçament entre aquestes localitats. Tot i això, segons ha informat l’Àrea Metropolitana de Barcelona, cap d’aquestes poblacions canviarà formalment de zona.

Dels 36 municipis, 18 estan integrats a la zona 1 i uns altres 18 formen part de la segona corona. La divisió no té motius de situació geogràfica, sinó que correspon a una partició històrica. D’aquesta manera, es generava un greuge comparatiu entre poblacions més properes i més llunyanes a Barcelona. Es donava el cas que algunes havien de pagar el bitllet corresponent a la zona 1, tot i ser més llunyanes, i d’altres a la zona 2, tot i ser més properes.

Quins municipis tindran preu de zona 1?

Els municipis que passaran a pagar els preus de la zona 1, en els desplaçaments entre ells, seran: Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles de Llobregat.

Com es finança?

A partir d’ara, els 18 municipis que s’integren a la tarifa de la zona 1 passaran a pagar el tribut metropolità. Es tracta d’un tribut que serveix a l’AMB per finançar els serveis que presta a l’àrea metropolitana i que grava sobre l’IBI. Abans, només pagaven aquest tribut els 18 municipis que antigament formaven l’Entitat Metropolitana del Transport. L’any 2001 es van crear les zones tarifàries de l’ATM i els 18 municipis que pagaven el tribut metropolità es van incloure a la primera corona del transport públic, però els altres 18 que no el pagaven es van situar a la segona corona.

El cost d’aquest canvi s’ha calculat que serà de 23 milions d’euros i està previst que, amb les modificacions aplicades a l’IBI, es cobreixin 17 milions d’euros. Tot i així, es tracta de càlculs aproximats que no es concretaran fins que no es comptabilitzin tots els viatges que es faran.

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”2019, any de canvis en la normativa a Barcelona: Tot el que entra en vigor” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/barcelona-2019-normativa-canvis/|||” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

La fi d’un greuge per a 18 municipis

Un exemple és el cas de Molins de Rei. Fins ara, per anar a la població veïna de Sant Feliu de Llobregat, que s’hi pot anar a peu, calia pagar un títol integrat de zona 2, gairebé el doble del preu d’un títol de zona 1.

Un altre cas força freqüent és el d’un estudiant de la Universitat Autònoma de Barcelona. A partir d’ara, per desplaçar-s’hi des de Barcelona, ho podrà fer amb un títol d’una zona.

Qui se’n beneficiarà?

Totes les persones que es vulguin desplaçar entre els 36 municipis de l’àrea metropolitana. Hi ha 390.000 habitants d’aquests municipis que es desplacen habitualment a Barcelona i també a la inversa, perquè hi treballen o perquè hi van amb regularitat.

La mesura ha de servir per fomentar l’ús del transport públic. En concret, es preveu un augment de 4,6 milions de viatges més l’any, que se sumen als 50 milions de viatges que es fan cada any entre els municipis de la primera i la segona corona de l’àrea metropolitana. Tot plegat ha d’ajudar a reduir la contaminació atmosfèrica i millorar el medi ambient en el context metropolità.