El 2019 serà un any de canvis a les carreteres de tot l’estat. Per tal de reduir la sinistralitat i les víctimes dels accidents de trànsit, la Direcció General de Trànsit ja estudia reduir la velocitat a les carreteres convencionals i l’augment de la pèrdua de punts per conduir mirant el telèfon mòbil o sense posar-se el cinturó de seguretat.

La velocitat màxima a les carreteres passarà de 100 a 90 km/h

El canvi més imminent que prepara la DGT és la reducció de la velocitat a les carreteres convencionals, que és de 100 km/h i passaria a 90. El canvi entrarà en vigor el 2 de gener i es donarà un mes de marge als infractors abans de sancionar-los. La mesura s’aplicarà als turismes, motocicletes i autobusos. Per als camions i les furgonetes el topall es fixarà en els 80 per hora. La mesura es fa seguint la tendència de països com el Regne Unit o França, que fa anys que van abaixar aquests límits de velocitat.

La DGT recorda que vuit de cada 10 víctimes mortals en accidents de trànsit tenen lloc a les carreteres convencionals, i que set de cada 10 accidents també passen en aquest tipus de vies. Amb aquestes dades alarmants, la seguretat vial en aquestes carreteres s’ha plantejat com una prioritat.

Les carreteres convencionals són aquelles que tenen vorals de menys d’1,5 metres d’amplada i també les que tenen dos sentits de circulació en una mateixa calçada.

Per fer aquest canvi, cal modificar el Reglament general de circulació, i en concret l’article 48 de la norma. S’ha de fer mitjançant un reial decret que ha d’aprovar el Consell de Ministres i, per tant, no cal que passi ni pel Congrés ni pel Senat.

Amb el canvi, l’estat espanyol s’equipararà a països com el Regne Unit, Bèlgica i Itàlia però encara quedarà per sobre dels 80 quilòmetres per hora d’estats com França, Suècia i Holanda

[vc_row][vc_column][vc_btn title=”2019, any de canvis en la normativa a Barcelona: tot el que entra en vigor” style=”flat” shape=”square” color=”pink” size=”lg” align=”center” i_type=”material” i_icon_material=”vc-material vc-material-arrow_forward” css_animation=”none” add_icon=”true” link=”url:https%3A%2F%2Fbeteve.cat/mobilitat/barcelona-2019-normativa-canvis/|||” css=”.vc_custom_1542209372527{margin-top: 10px !important;margin-right: 10px !important;margin-bottom: 10px !important;margin-left: 10px !important;}” el_id=”caixa-vermella”][/vc_column][/vc_row]

Un càstig de més punts per mirar el mòbil o no dur el cinturó de seguretat

El Govern també preveu durant el 2019 augmentar la penalització per als conductors que es distreguin mirant el mòbil o altres dispositius mentre condueixen. A la vegada es vol endurir la retirada de punts del carnet de conduir pels qui parlin pel mòbil mentre són al volant. Amb la modificació es retiraran sis punts enlloc dels tres actuals.  D’altra banda, anar sense casc, sense cinturó o sense una cadireta infantil es castigarà amb quatre punts en lloc dels tres d’ara. Amb totes aquestes mesures, la DGT pretén que l’any que ve es redueixin com a mínim un 10 % els morts a les carreteres.

Aquests canvis s’han de fer mitjançant una modificació de la Llei de seguretat viària, i això suposa elaborar un esborrany que s’ha de sotmetre a consulta pública i que ha de ser aprovat al Congrés i al Senat.