L’L10 Sud del metro guanya, a partir d’aquest diumenge, tres noves estacions per perllongar la línia a la Zona Franca. Es tracta de les estacions de Port Comercial – la Factoria, Ecoparc i ZAL – Riu Vell.

D’aquesta manera, el recorregut passa a tenir 11 estacions operatives, que connectaran Collblanc amb el polígon industrial de la Zona Franca. Aquest darrer tram és exterior i, mitjançant un viaducte, transcorre pel carrer A.

Així, la línia completa passa a unir aquestes 11 estacions: Collblanc, Torrassa, Can Tries – Gornal, Provençana, Ciutat de la Justícia, Foneria, Foc, Zona Franca, Port Comercial – la Factoria, Ecoparc i ZAL – Riu Vell. 

La previsió inicial era poder rubricar l’ampliació a finals d’abril d’enguany, però un problema detectat en el sistema de frenada n’ha endarrerit l’estrena sis mesos.

La posada en marxa d’aquesta ampliació suposa que l’L10 Sud guanyarà un milió de passatgers anuals, que se sumen als sis milions d’usuaris anuals projectats per la Generalitat el 2018 —segons aquests càlculs, això deixarà fora de circulació 6.000 vehicles de la ciutat.

Obertes de 5 del matí a mitjanit

Aquestes tres noves estacions tindran un horari diferenciat del bàsic de la xarxa de metro: obriran tots els dies de 5 del matí a 12 de la nit, igual que les de Mas Blau, Mercabarna i Parc Logístic de l’L9 Sud. Totes tenen en comú que estan situades en entorns no residencials.

Estalvi anual de CO2 equivalent a 200.000 cotxes

L’ampliació de L’10 se suma a l’aposta del govern pel transport col·lectiu i per l’ús d’energies netes. La posada en funcionament d’aquestes noves estacions i les noves plaques fotovoltaiques que s’instal·laran en aquest entorn suposaran, asseguren, una reducció d’emissions de CO2 equivalents a les emissions anuals de 200.000 cotxes. Aquestes noves parades són una alternativa a l’ús del vehicle privat per arribar al polígon industrial de la Zona Franca, el Port i el ZAL, on treballen més de 37.000 persones.

Inauguració trams l'10

De fet, i segons ha explicat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, la posada en marxa de les tres noves estacions suposarà “donar servei a 22.500 persones potencials que treballen en aquesta àrea del Port i de la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL)”. Calvet ha afegit que actualment continuen treballant per millorar la connexió amb aquesta zona de la ciutat.

Les ampliacions anteriors

El setembre del 2018 va ser el de l’estrena de l’L10 Sud, amb l’entrada en servei del primer tram de la línia, que unia les parades de Collblanc i Foc, i portava el metro al barri de la Marina per primera vegada a la història.

Un any i mig després, al febrer del 2020, es va allargar —ja pel viaducte— el darrer dels trams amb la connexió fins a l’estació de Zona Franca.