Per a molts veïns la posada en funcionament de les estacions de Foc i Forneria és un dels capítols històrics als barris de la Marina. Recorden que “és fruit de dècades de mobilitzacions, queixes i esforç” per aconseguir que aquest sector de la ciutat sortís del seu aïllament pel que fa a transports. Alguns dels que hi han viscut tota la vida, recorden que “no fa tants anys, havien d’anar a peu a la plaça d’Espanya o agafar un taxi a hores intempestives”.

En els darrers anys la implantació de la nova xarxa de bus ha augmentat el nombre de línies que connecta el passeig de la Zona Franca amb la resta de la ciutat, però el metro els obre un nou horitzó subterrani: la connexió amb el Baix Llobregat i, esperen que en un futur pròxim, també amb la zona industrial del port.

Aquesta és una de les reivindicacions d’entitats com el Memorial Democràtic de Treballadors i Treballadores de Seat, que han participat activament en les històriques mobilitzacions per demanar l’arribada del metro. Diuen que “quan el projecte inicial d’allargar l’L2 perforant la muntanya de Montjuïc va quedar aparcat per la dificultat tècnica que suposava, van centrar tots els seus esforços a aconseguir que el metro fos una realitat”. Per això avui celebren que la Marina tingui metro i insisteixen que “cal seguir treballant per la prolongació de l’L10 fins als polígons industrials”.

La millora satisfà als veïns?

Pel que fa al dia a dia dels veïns, entitats com La Marina Viva recorden que la inauguració d’avui tanca un capítol de molts anys de reivindicacions i obres, i que tot i que no satisfà tothom, suposa una millora de connexions. Permetrà arribar al centre fent transbordament a la parada de la Torrassa. Una ruta que a alguns veïns no els agrada, perquè consideren que han de fer molta volta. De fet aquesta manca de connexió directa amb plaça d’Espanya és la queixa d’alguns usuaris, que diuen, “seguirem lluitant per connectar la Marina amb el centre”.