Curiosa manera, la d’equip de premsa de Renfe, per denunciar el problema dels trens pintats amb grafits a Rodalies. En una nota de premsa aquest dimarts han titulat, amb ironia, que s’ha posat “en servei un tren de Rodalies sense cap grafit”. El text segueix subratllant que “a l’hora d’escriure la nota encara no havia estat pintat”. I afegeix, per rematar la broma: “No donarem dades del recorregut, per evitar que aquesta imatge de col·leccionista sigui malmesa en poc temps”.

La nota, que vol cridar l’atenció, destaca una circumstància ben real a Rodalies. Els trens sense grafits són clara minoria. De fet, expliquen, el 87 % dels combois que conformen el parc de Rodalies de Catalunya estan pintats amb grafits. De 271 trens, més de 230 estan marcats amb esprai.

Per això, malgrat el titular d’aquesta nota “no es correspon amb la realitat”, el text sentencia que “qualsevol dia podria ser impossible trobar un tren de Rodalies sense cap pintada en algun dels cotxes”. La directora de Rodalies de Catalunya, Maite Castillo, ha explicat que l’objectiu de la iniciativa és “conscienciar tots els ciutadans que això s’ha convertit en problema social”, i ha remarcat que “”tota aquesta despesa al final va a les butxaques de tots els ciutadans”.

Les conseqüències dels grafits, en xifres

En el mateix comunicat, Renfe també ha explicat les conseqüències d’aquestes pintades generalitzades. Aquest 2018 s’han gastat ja vuit milions d’euros per netejar grafits, dos milions de passatgers han tinguts retards o situacions d’inseguretat a causa de les accions dels grafiters i s’han presentat 1.759 denúncies als Mossos, el que representen unes cinc denuncies diàries, de mitjana.

Segons dades de la companyia, el 45 % dels grafits que es fan en trens i instal·lacions de Renfe es produeixen a Catalunya. Per això, la companyia reclama solucions que vagin més enllà d’augmentar la vigilància a les instal·lacions i reparar els desperfectes. Creuen que s’ha de fer un pas més i reiteren que cal un canvi legislatiu per endurir les penes als grafiters.

Renfe no és l’única empresa afectada a Catalunya. De fet, es fan reunions conjuntes els diversos operadors implicats, administracions i policia. TMB, per exemple, assegura que aquest tipus d’accions reiterades són “insostenibles” i calculen que cada dia hi ha dues accions de grafiters al metro de Barcelona. Des de començaments d’any i fins el 6 de novembre, els Mossos ja havien obert més de 100 investigacions.