És el desplegament de busos elèctrics més important fet fins ara. La línia de bus H16 incorporarà set d’aquests vehicles, i serà a partir del mes de desembre, és a dir, de dilluns, de manera progressiva. Dels 22 vehicles que té aquesta línia, que va de la Zona Franca al Fòrum, set seran elèctrics.

L’objectiu és que el 2030 tots els busos de la ciutat siguin elèctrics, i de moment la primera línia que apostarà 100 % per aquest model serà l’H16. Per això properament s’obrirà un concurs per crear més models elèctrics.

Càrregues de cinc minuts

Els autobusos elèctrics tenen un pantògraf plegable al sostre, que s’acoblarà als punts de càrrega que s’han instal·lat al començament i el final del recorregut, a la Zona Franca i al Fòrum, al davant del campus Besòs de la UPC. La velocitat de càrrega n’és un dels punts forts. Amb tan sols cinc minuts, just el temps d’espera d’abans de començar el recorregut de la línia, es podrà recarregar.

Aquest sistema s’anomena càrrega d’oportunitat, i la idea és que  sigui necessari que els busos incorporin una bateria que ocuparia gran part dels autobusos. D’aquesta manera no cal carregar la bateria a la cotxera, i permet que els punts de càrrega es puguin fer servir per a altres vehicles elèctrics de la flota municipal, com ara els del servei de neteja.

Dos models diferents

Els busos que s’estrenen ja han fet les proves de recorregut sense passatgers. Són dos models de bus articulat: el creat per Irizar, i el Solaris. Fan 18 metres de llargada, amb una capacitat de 120 passatgers. Tenen càmeres que fan de retrovisors, una visió perimetral de 270 graus i millores estètiques, com en el cas del model d’Irizar, que té l’acordió central translúcid per donar més lluminositat.

Pioners en la implantació de busos elèctrics

La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha explicat que la complexitat per aconseguir el desenvolupament de vehicles de gran capacitat, com és el cas d’aquests autobusos de 18 metres de llargada, s’ha fet gràcies a la investigació finançada amb recursos públics, tant catalans com de la Unió Europea, i la participació d’empreses punteres en el sector.

Fa pocs dies ja es va presentar al Congrés Smart City Expo de Barcelona el nou bus de barri elèctric que s’ha desenvolupat expressament per cobrir els barris de muntanya de Barcelona. I de fet, fa dos anys, a la mateixa H16, dos busos elèctrics van circular dins dels projecte europeu ZeEUS d’experimentació d’autobusos d’emissió zero.