Des d’aquest divendres els vehicles contaminants no poden entrar al centre de Madrid. L’Ajuntament ha limitat una àrea -Madrid Central-, de 21 km2, en què només poden circular els vehicles elèctrics i híbrids i els dels residents. Els vehicles amb les etiquetes B i C hi poden passar en cas que estacionin a algun dels pàrquings. Els cotxes sense etiqueta tenen prohibit entrar-hi.

La mesura, pionera a l’estat espanyol, preveu disminuir dràsticament la contaminació al centre de la ciutat, fet que, apunten alguns experts, es notarà aviat amb una millora evident de la qualitat de l’aire. De fet, des de l’ISGlobal consideren que el cas de Madrid hauria de servir d’exemple. “Totes les ciutats van en la direcció de reduir la contaminació, la diferència és la velocitat amb què ho fan”, ha explicat a betevé l’investigador de l’ISGlobal, David Rojas. “Hi ha ciutats més atrevides -com Madrid- que són les ciutats que són líders i milloraran abans la salut dels ciutadans”, ha subratllat.

I Barcelona està sent, en aquest cas, més lenta que Madrid, malgrat que, des del desembre del 2017, també hi existeix una zona de baixes emissions, l’àrea limitada per a les rondes. Aquesta però només s’activa durant els episodis de contaminació, que són poc habituals. A més, les restriccions són més laxes que a Madrid, ja que aquí sí que poden circular-hi els cotxes amb etiqueta B i C. El 2020, això sí, es preveu fer un pas més. Les restriccions seran permanents i no només durant els episodis de contaminació.