Aquest any els Mossos d’Esquadra han obert un centenar d’investigacions per l’acció de grafiters al transport públic. A més, ja s’han fet una quinzena de detencions, prop de la meitat de les que hi va haver l’any passat que van ser 34. Les xifres les ha explicat en una entrevista al ‘bàsics‘ el cap de la divisió de transports dels Mossos, Joaquim Bayarri, qui ha detallat que les diligències policials en relació als grafiters van en augment des del 2007. El responsable dels Mossos destaca que el fenomen dels grafits al metro ha crescut molt amb la implantació de les xarxes socials.

 

Bayarri lamenta que el canvi del Codi Penal al 2015, que va despenalitzar els deslluïments, va dificultar les investigacions policials, de manera que el fenomen va repuntar. Ara amb la sentència pionera que considera un delicte fer grafits al metro espera que les investigacions policials donin més fruits. Explica que en l’àmbit penal, la policia pot utilitzar tècniques d’investigació més efectives i per això és partidari d’endurir la llei.

El metro, una infraestuctura complexa

El cap de transports dels Mossos explica que la resposta a la problemàtica “ha de ser global”, però que és complexa perquè infraestrutures com les del metro també ho són. Argumenta que quan intenten enxampar un grafiter , tant la policia com el personal de seguretat han de seguir uns protocols. Bayarri insisteix que “no podem posar en risc policies i vigilants per evitar una pintada”.

Com més difícil, més punts

Bayarri s’explica actuacions de grans dimensions com la d’aquest diumenge al metro, amb la manera d’actuar dels grafiters, intentant superar reptes cada vegada més difícils. Ve a ser una manera de fer currículum: “com més complexa és la intervenció a la xarxa de metro, més prestigi adquireixen els autors”.