La societat aprèn, a poc a poc, a conviure amb el coronavirus i, tot i que encara hi ha moltes ombres, els estudis científics donen informació sobre el comportament del virus. Estudis recents asseguren que s’encomana per aerosols, és a dir, per partícules en suspensió que estan a l’aire, i aquesta novetat torna a posar en primer pla la necessitat de ventilar els espais tancats. No sempre és possible i experts com Salvador Macip apunten que el transport públic pot ser un punt important de contagis. Per tant, cal buscar-hi solucions.

“Al metro hi hem d’anar callats”

María Cruz Minguillón, investigadora del CSIC, en una entrevista a RAC1 ha destacat que dins de metro i tren hauríem d’estar en silenci, així reduïm el nombre de partícules que emetem: “Quan només respirem emetem una quantitat de partícules i quan parlem pel mòbil, i a més ho fem cridant perquè estem al metro, emetem cinquanta vegades més de partícules”. Per això, Minguillón destaca que instal·lar indicadors al transport públic amb el missatge “Silenci sempre” seria una bona mesura.

Més higiene i més freqüència de pas

Un informe del CSIC recorda que caldria instal·lar dispensadors de gel desinfectant dins d’estacions i vagons. També recomana augmentar la freqüència de pas dels combois i utilitzar filtres d’aire condicionat optimitzats.

De fet, l’Ajuntament, el mes de març, ja va implementar noves mesures per evitar contagis al transport públic, com el reforç de neteja. A més, va incrementar la freqüència dels combois per evitar aglomeracions a les hores punta. Tot i això, en alguns casos s’ha demostrat que la quantitat de passatgers que viatgen en metro o tren fa impossible mantenir les distàncies de seguretat i això, segons els experts, és un risc.

“Cal buscar maneres d’esglaonar l’entrada a la feina”

Salvador Macip, metge i investigador de la Universitat de Leister i de la UOC, també apunta el transport públic com a un possible punt de contagi, per això afirma que la prioritat és reduir la interacció social en tots els àmbits sinó alerta que aviat s’implementaran mesures encara més restrictives.

Macip afirma que les aglomeracions al transport públic són un problema que passa massa desapercebut per part de les administracions: “Hem de buscar maneres d’esglaonar l’entrada i sortida a la feina i evitar les aglomeracions de gent”.

El bus, el transport públic més ventilat

Des del CSIC també admeten que, tot i que calen més mesures de seguretat al transport públic, en el cas dels trajectes interurbans els usuaris hi estan poca estona i van amb mascareta. També reconeixen que al bus hi ha menys probabilitats de contagis, perquè cada vegada que s’obren les portes l’aire es renova durant uns segons.