vols espanya itàlia coronavirus

Volar amb avió no serà el mateix durant els mesos posteriors a la crisi del coronavirus. L’evolució de la pandèmia està sent desigual entre els països i fins i tot entre regions d’un mateix estat. El virus continua encara avui en circulació i l’emergència sanitària ha obligat a aturar gairebé de ple l’activitat de molts aeroports, també el del Prat, però les companyies aèries tenen la mirada posada en la tornada a l’anomenada “nova normalitat”. Com volarem amb avió els propers mesos?

Recomanacions de la Comissió Europea

Precisament per reprendre amb seguretat els viatges i rellançar el turisme, la Comissió Europea ha presentat recentment un paquet d’orientacions de cara al 2020 i també els anys vinents. Per exemple, la institució recomana la compra de bitllets per internet i l’ús de mascareta en passatgers i treballadors, tant dins dels avions com als aeroports. Companyies com Iberia ja obliguen a utilitzar aquest element de protecció.

La Comissió també preveu que les aerolínies puguin reduir el nombre màxim de passatgers d’un avió per garantir les distàncies de seguretat. Tot i això, fonts de la Comissió Europea han confirmat a betevé que si s’obliga a fer ús de la mascareta no cal alliberar una fila de seients del mig per garantir les distàncies de seguretat entre els viatgers.

Un altre consell que recull la Comissió Europea és reforçar-ne la ventilació.

Però són els governs estatals els que tenen competència per donar ordres a les companyies sobre com cal volar. La Comissió admet a betevé que això pot generar diferències de protocols entre els països europeus, és a dir, que un avió hagi de seguir unes directrius en un país i unes altres en un altre. La CE assegura que precisament s’han publicat aquestes orientacions per “unificar criteris” entre els territoris.

Volar serà més lent i més car

L’advocat de dret aeronàutic Dan Miró assegura que volar després de la crisi sanitària de la covid-19 serà més lent i més car. Explica que les companyies ja estan obligades a fer una desinfecció completa de l’avió després de cada trajecte, incloses les bodegues. L’expert creu que molt probablement l’ús de la mascareta serà obligatori per poder pujar a l’avió. També preveu que algunes aerolínies prenguin la temperatura dels passatgers abans i després de pujar a l’avió. Això pot fer que l’entrada i sortida de viatgers sigui més lenta.

El fet de reduir el nombre de vols pel confinament i pel tancament de fronteres ha suposat grans pèrdues per a les companyies, que ara operen pocs vols i amb menys passatgers per trajecte per garantir les distàncies de seguretat. “L’ocupació per sota del 65 % no els seria rendible“, apunta l’advocat. Per això, creu que volar serà més car a partir d’ara.