fàbrica Nissan

(ACN) Nissan tancarà la planta de la Zona Franca de Barcelona i traslladarà la producció a fàbriques de Renault, segons ha informat aquest dijous el diari japonès ‘Nikkei’. El moviment s’emmarca en un pla de reestructuració per fer front a la caiguda de vendes que ha provocat la pandèmia del coronavirus i després d’anys de disminució de beneficis. Els treballadors de l’empresa japonesa a Catalunya estan en vaga indefinida des del 4 de maig per protestar per l’amenaça de tancament, que plana sobre la fàbrica, sobretot des que l’automobilística anunciés a principis d’any que estudia la viabilitat de les instal·lacions. El comitè d’empresa s’ha de reunir aquest divendres amb el Departament de Treball per tractar el conflicte actual.

La informació de ‘Nikkei’ arriba després de mesos de filtracions que apunten que l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi s’està veient obligada a reorganitzar-se i que la firma nipona aprofitarà la crisi de la covid-19 per reduir la presència a Europa i replegar-se al Japó, la Xina i els Estats Units. Segons el mitjà nipó, Nissan podria reduir la capacitat de producció un 20 % fins a l’any fiscal que acabarà el març del 2023. La multinacional presentarà els resultats del 2019 i inici del 2020 el proper 28 de maig.

Si la planta barcelonina tanca, estarien en risc més de 3.000 llocs de treball directes i 20.000 d’indirectes, segons els sindicats.

Treballadors en vaga des del maig

Nissan va reiniciar l’activitat a la Zona Franca el 4 de maig per poder acabar una comanda de més de 1.000 “pick-ups” que havia d’enviar a finals de maig. Dos dies més tard, es va haver de paralitzar la producció per problemes de subministrament causats per la vaga indefinida de treballadors, que s’ha concentrat al centre d’estampació de Montcada i Reixac.

En un inici, l’automobilística va decidir enviar a casa tots els treballadors afectats per la manca de peces amb un permís retribuït però va acabar optant per incloure els 900 treballadors de la línia 2 en l’expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) per causa de força major que tenia encara vigent. Els sindicats han presentat una demanda contra la multinacional perquè consideren que aquest moviment “vulnera el dret de vaga”.

Abans de l’aturada provocada per l’epidèmia, la fàbrica de la Zona Franca produïa al 30 % de la capacitat. Durant l’últim trimestre, l’empresa va comunicar la pèrdua d’un model, la “pick-up” X Class de Mercedes, i la reducció de la producció de la furgoneta e-NV200. La direcció europea va assegurar que l’informe sobre la viabilitat de l’empresa no es faria públic abans de l’estiu. Mentrestant, els treballadors van iniciar un seguit de protestes per reclamar models nous que permetessin salvar la planta i que van quedar aturades per la pandèmia.