S’acosta l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions, l’1 de gener, i, de moment, les dades indiquen que els propietaris de vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT no s’estan renovant els cotxes per altres de nous. De fet, del gener al setembre, el descens de matriculacions a Barcelona respecte al mateix període de l’any passat va ser del 15 %.

Si ens fixem només en el mes de setembre, això sí, hi ha hagut un increment de les matriculacions a la ciutat d’un 19 % respecte al mateix mes de l’any passat. Segons el Gremi del Motor, però, la dada pot resultar enganyosa perquè el setembre del 2018 va ser especialment complicat perquè va entrar en vigor una nova normativa d’emissions que en distorsiona la comparativa.

La davallada de les matriculacions en el que va del 2019 és, de fet, global arreu de l’estat. El secretari general del Gremi del Motor, Joan Blancafort, ho atribueix, en part, al debat que generen les noves mesures de restricció de trànsit com Madrid Central o la mateixa zona de baixes emissions de Barcelona.

“Hi ha algunes declaracions que ens han perjudicat molt, com les que alerten de la perillositat del dièsel, que no compartim. També les noves normatives que restringeixen la circulació, que han generat molta incertesa. Tot plegat pot fer que la gent estigui posposant la decisió de compra”

Blancafort creu que a mesura que s’acosti l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions i, sobretot, l’inici de les sancions als cotxes contaminants, l’abril del 2020, es notarà un repunt de les matriculacions de vehicles a la ciutat de Barcelona i l’àrea metropolitana.

Per la seva banda, l’Ajuntament espera que molts d’aquests propietaris de vehicles sense etiqueta canviïn els hàbits de mobilitat i optin pel transport públic. De fet, uns 5.000 ciutadans ja han portat a desballestar els seus vehicles vells i han obtingut a canvi la T-Verda, que els dona dret a transport públic gratuït durant tres anys.

Canvis en l’adquisició de vehicles

La lenta transició cap al vehicle elèctric està modificant els hàbits d’adquisició de vehicles. Ho noten als concessionaris, que, cada vegada més, veuen com els clients opten per finançar-lo amb possibilitat de renovar-lo al cap de tres anys. Això és perquè molts volen veure l’evolució de l’incipient mercat elèctric per passar-se a aquest tipus de motor més endavant.

Etiqueta ECO de la DGT

Cal tenir en compte que una nova normativa europea endurirà a partir del 2020 la pressió als fabricants. De mitjana, els cotxes venuts no podran superar els 95 grams de CO2 per quilòmetre. Això hauria de fer créixer notablement l’oferta d’híbrids i elèctrics.