Els propietaris de vehicles històrics veuen amb preocupació l’entrada en vigor el proper 1 de gener de la zona de baixes emissions, una àrea de 95 km2 que abraça la pràctica totalitat de la ciutat i dins la qual no podran circular entre setmana els cotxes més antics, els que no disposen d’etiqueta de la DGT. Es tracta d’una mesura amb la qual l’Ajuntament vol reduir la contaminació a la ciutat.

Ara per ara, la restricció preveu incloure els vehicles històrics, ja siguin motos o cotxes. I no tots són vehicles obsolets o pràcticament en desús. En el cas de les motocicletes hi ha models, com la Impala Montesa, que encara es poden veure circulant per la ciutat de manera habitual. El Moto Club Impala defensa que és un vehicle que es va dissenyar per perdurar en el temps i que encara ara és totalment vigent. A més, els propietaris les solen cuidar molt per poder-les mantenir actives.

Impala Montesa

Per això demanen al consistori que vehicles històrics com la Impala quedin fora de les restriccions de trànsit de la zona de baixes emissions, una mesura que veuen precipitada i poc meditada. Proposen, en primer lloc, que s’apliqui una moratòria mentre es discuteix una solució. Proposen, per exemple, demanar a la DGT que creï una etiqueta per a vehicles històrics, com passa a ciutats com París, on poden circular amb normalitat.

La Federació Catalana de Vehicles Històrics ja s’ha reunit amb l’Ajuntament per demanar-los que siguin comprensius amb el col·lectiu. Sobretot en el cas de les motos, el més problemàtic, explica el president de la federació, Josep Narcís Arderiu, perquè els cotxes no acostumen a circular de manera habitual.

Segons Arderiu, en la darrera reunió van aconseguir el compromís del consistori de donar-los permisos especials en cas d’esdeveniments de vehicles històrics que es produeixin entre setmana. S’afegirien als 10 permisos anuals que obtindran tots els propietaris de vehicles sense etiqueta i que es demanaran via un registre a la xarxa.

La federació també ha demanat al consistori que permeti la circulació d’aquests vehicles els divendres a la tarda per afavorir la mobilitat de cap de setmana. Ara mateix, amb l’ordenança encara per redactar, el que es planteja és que la restricció no s’aixequi fins als divendres a les vuit del vespre.