Un dels col·lectius més tocats per la normativa de la zona de baixes emissions són els motoristes. Milers de barcelonins tenen, en aquests moments, motocicletes que no podran circular a partir de l’1 de gener. Concretament són les matriculades abans del 2003, previ a la normativa d’emissions Euro2. Per tant hauran de quedar-se estacionades de dilluns a divendres, entre les set del matí i les vuit del vespre, perquè segons la nova norma de l’Ajuntament, contaminen massa. Hi ha molts usuaris que encara no se’n saben avenir, comenta l’Artur Castaño, assessor de vendes de la botiga Honda Taulé: “Fa un parell de setmanes que els clients estan preocupats. No saben què està passant exactament, si poden circular o no. Pensaven que al final no s’aplicaria la restricció i ara s’adonen que queden pocs mesos”, comenta.

Segons dades de la DGT les noves restriccions afectaran prop de 125.000 motocicletes que formen part del cens de Barcelona. D’altra banda l’AMB en calcula 30.000 perquè té en compte només les motocicletes que circulen actualment a la ciutat.

Les associacions de motoristes han posat el crit al cel. Asseguren que les motos contribueixen a la pacificació del trànsit i no entenen que les criminalitzin. “La moto no és un problema hauria de ser la solució a la ciutat. En l’espai que circula un vehicle de quatre rodes hi circulen a la vegada dues motos. També estalvien retencions, no es produeixen els caos circulatoris amb les motos”, assegura Ángel Caparrós, de comunicació IMU Barcelona.

Els motoristes demanen una moratòria que l’Ajuntament, de moment, no preveu.

L’alternativa elèctrica tampoc no acaba de convèncer els experts

Alguns experts en motor com en Jaume Alguersuari, fundador de Solomoto, no creuen que l’alternativa elèctrica sigui la definitiva. “Estic convençut que el futur no serà elèctric. L’electricitat comporta molts inconvenients amb relació a l’ecologia. Aparentment sembla que contamini menys en consum però no sabem el que costarà estabilitzar les bateries.”, comenta.

moto elèctrica

Segons Alguersuari, ara per ara el 98 % de la producció mundial de motors encara és de combustió. “No és un problema que es pugui resoldre immediatament”, assegura.  Considera que “a les grans ciutats hi ha un conflicte entre la forma de conviure la mobilitat entre els vehicles de combustió, els vianants i els nous vehicles que han de substituir els de combustió”.  De fet, només un 7 % de les motos venudes a Barcelona, són elèctriques.

El col·lectiu de les motos clàssiques o històriques tampoc no hi està d’acord

impala

Un altre dels col·lectius disconformes amb la nova llei són els propietaris de motos històriques o clàssiques. En Josep Pitchart és membre del motoclub Impala. Assegura que no estan d’acord amb la divisió “per edat” que s’ha fet del parc automobilístic de Barcelona. Demana que, en el cas de les motos clàssiques, l’Ajuntament tingui en compte el valor patrimonial i històric. “Moltes d’aquestes motos circulen poquíssim, circulen per necessitats diferents a la mobilitat de cada dia”, afirma Pitchart.