Barcelona ha adjudicat de manera definitiva les llicències per a motos i bicis compartides. El nombre d’empreses que podran operar a la ciutat s’ha reduït considerablement respecte a les que van obtenir la llicència inicial al mes de febrer: s’ha passat de 21 empreses a 12 en el cas de les motos i de 10 a set en el cas de les bicis.
En el repartiment inicial, la totalitat dels permisos –6.958 de motos i 3.975 de bicis– es va donar equitativament entre totes les companyies. Per tant, ara, les llicències vacants –2.182 i 944, respectivament– s’adjudicaran de manera temporal entre les empreses que sí que hagin obtingut la llicència.
La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, espera que els vehicles compartits promoguin els desplaçaments sostenibles durant el desconfinament per la crisi del coronavirus.
Alarcón ha explicat que les empreses no han obtingut les llicències o bé perquè hi han renunciat durant el procés o bé perquè no han presentat la documentació o era insuficient. Els permisos s’atorguen per a un termini de tres anys. El nombre total de llicències permetrà augmentar considerablement la quantitat de vehicles compartits que hi ha ara a la ciutat.
Més llicències al mes de juliol
Alarcón ha reconegut, però, que l’Ajuntament està estudiant propostes per ampliar encara més el nombre de llicències a la ciutat. Tot i que no n’ha avançat detalls, ha reconegut que aquest increment es podria conèixer de cara al mes de juliol. Per Alarcón, la mobilitat compartida és una alternativa sostenible en un moment com l’actual de crisi sanitària, en què la prioritat és que els desplaçaments es produeixin de manera segura.
A més, la regidora ha reconegut que també es treballa perquè la mobilitat compartida, especialment en el cas de les motos, no estigui restringida a la ciutat de Barcelona i que sigui permeable a altres municipis de la primera corona metropolitana. Ara bé, Alarcón ha explicat que el repte ara és trobar la “fórmula jurídica” que ho permeti. És a dir, si n’hi ha prou amb les llicències que concedeix l’Ajuntament o si s’haurà de fer un concurs per a tota l’àrea metropolitana.
L’empresa eCooltra, a l’expectativa
Una de les principals empreses de vehicles compartits que opera a la ciutat, eCooltra, ha valorat com “una bona notícia” el fet que l’Ajuntament vulgui incrementar el nombre de llicències de motos i bicicletes compartides. El CEO de l’empresa, Oriol Marimon, considera positiu que el consistori els consideri “part de la solució en la situació actual de pandèmia”. Demana, però, que la revisió del nombre de llicències es faci de manera periòdica, “si cal cada sis mesos”.
30 dies per fer el desplegament
Un cop adjudicades les llicències, les empreses disposen d’un període de 30 dies per desplegar les flotes a l’espai públic, un termini que s’ampliarà en 30 dies addicionals per a aquelles flotes que han acreditat que els seus vehicles es troben en producció. L’atorgament de la llicència va condicionada al pagament de la taxa municipal corresponent prevista en les ordenances i és de 71,51 euros anuals per vehicle.