El parc de motos i bicis s’incrementarà ostensiblement a la ciutat. Aquest divendres s’han adjudicat inicialment les llicències per a les empreses de motos i bicicletes compartides que volen operar als carrers de Barcelona. Finalment, s’han admès les peticions de 21 empreses de motos compartides i 10 de bicicletes per compartir. En el cas de les motos, cada empresa podrà tenir 331 llicències i, en el cas de les bicis, 419 llicències. Traduït en nombre de vehicles si sumem totes les empreses, el total de motos ascendirà a 6.958 i, el de bicicletes, a 3.957.

A partir de l’atorgament de les llicències cada adjudicatari disposarà de 10 dies hàbils per presentar la documentació que acrediti el compliment de tots els requeriments. Un cop el consistori revisi tota la documentació se’n farà l’adjudicació definitiva. Les empreses tindran un mes per desplegar les flotes a l’espai públic. L’atorgament de les llicències dona compliment al decret aprovat l’estiu del 2019 per regular l’activitat d’aquests vehicles d’ús compartit. La normativa ja preveia més que doblar la flota respecte als que actualment hi ha en circulació. Ara hi ha unes 1.500 bicicletes d’ús compartit i, de motos, n’hi ha més de 3.000.

La concessió, amb una vigència inicial de tres anys, va condicionada al pagament d’una taxa de 71,51 euros anuals per vehicle. Aquests, hauran de tenir un número d’identificació únic i visible i estar matriculats o registrats d’acord amb la normativa vigent. L’Ajuntament argumenta que els principals objectius de la regulació són, entre d’altres, preservar i protegir l’espai públic, promoure una mobilitat més sostenible, reduir les emissions locals i la pol·lució i el soroll.

“Estem devastats”

L’entrada de tantes noves empreses ha sorprès, i molt, les cinc que ja operen. En el cas de eCooltra, la que en té més, haurà de reduir la seva flota en un 85 %: De les 2.300 motos actuals a les 331 que els permet l’Ajuntament. Això, denuncien, és un cop molt dur per a la seva empresa. També, afegeixen, repercutirà en l’usuari, perquè es fragmentarà el servei i costarà molt trobar una moto disponible i a prop.

Obligacions de les empreses adjudicatàries

Per obtenir i mantenir la llicència s’han establert uns deures i obligacions, com ara garantir l’aparcament de les bicicletes als espais en forma d’u invertida habilitats per l’Ajuntament. D’altra banda, les empreses es comprometen també a no concentrar més del 50 % de la flota de cada operador a la zona centre per un període superior a dues hores consecutives. En el cas de no complir aquestes obligacions, l’Ajuntament podrà “comissar els vehicles o revocar la llicència abans de la finalització del termini si la persona titular no en fa ús durant un període superior a 30 dies”.

Un cop regulades les bicicletes i motos de lloguer, l’Ajuntament vol tenir llesta aquesta primavera la regulació dels patinets elèctrics.