Un dels punts sensibles del procés de desconfinament pel coronavirus és el transport públic. A mesura que s’aixequen restriccions, augmenta la mobilitat i, per extensió, el risc d’aplegar-se massa persones a, per exemple, busos i vagons de metro.

Per evitar aglomeracions, i aprofitant el pas de Barcelona i l’àrea metropolitana a la fase 1, TMB va posar en marxa el 25 de maig uns aplicació que vol ajudar els usuaris a planificar els viatges. És una eina que mostra l’ocupació mitjana estimada al metro per línia, sentit, estació i franja horària; i al bus, per línia, sentit i franja horària. Els indicadors surten de les dades recollides els darrers dies, de manera que els viatgers poden saber amb antelació si en el seu itinerari el transport pot anar més o menys ple, i així prendre decisions sobre els millors horaris i recorreguts per fer la seva ruta.

En els tres primers dies de vida del sistema, les visites a les pàgines web en què s’allotja la informació es van incrementar un 145 % en el cas del metro i un 57 % en el cas del bus.

On puc trobar els indicadors d’ocupació?

Aquests indicadors estan disponibles al web corporatiu de TMB. Només cal clicar sobre l’opció Consulta els nivells d’ocupació, seleccionar la línia de metro o bus a consultar i afegir el sentit, l’hora i el dia. A partir d’aquí, l’eina mostra l’esquema d’un vagó amb cinc figures que representen el volum d’ocupació, que pot ser molt baixa, baixa, mitjana, alta o molt alta. Des del mòbil, a través de TMB App un enllaç porta al web en el qual hi ha la informació.

Ocupació estimada

Per calcular el nivell d’ocupació estimat, s’agafen les dades de passatge dels últims dies i s’actualitzen amb la informació més recent. La posada a disposició dels usuaris és una de les mesures preventives per evitar contagis a les xarxes de bus i metro.

En tot cas, aquesta informació es complementa amb les dades en temps real que surten dels centres de control de metro i autobusos i que, per exemple, informen de les possibles incidències. Informació que, en aquest cas, es fa arribar a l’usuari a través dels canals d’informació habituals de TMB, com ara els panells d’informació, la megafonia o les xarxes socials, entre d’altres.