Bici a la carretera de les Aigües

La incidència de la covid-19 és més alta quan la radiació solar és baixa. O el que és el mateix: a més radiació solar, menys propagació del coronavirus. Aquesta és la principal conclusió de l’estudi que han dut a terme investigadors del Clínic-IDIBAPS, si bé els mateixos autors deixen clar que calen més estudis sobre el “potencial efecte protector” de la radiació. Cal encara més anàlisi per determinar el paper que tenen els canvis meteorològics estacionals en la propagació del coronavirus.

L’estudi, publicat a la revista ‘Clinical Infectious Diseases’, s’ha fet analitzant factors climatològics i demogràfics en diferents territoris del món. S’ha estudiat si les diferències en la incidència del virus es poden associar a aquests dos factors. I amb les dades a la mà, també han determinat que la propagació de la covid-19 s’incrementa quan hi ha una major densitat de població.

“Tot i que, per si mateixa, la radiació UV no és suficient per frenar la covid-19, l’efecte protector de la radiació solar era d’una magnitud similar a l’augment associat a la densitat de població, i l’augment que es produiran les properes setmanes pot ajudar a reduir-ne la progressió”, explica Xabier Urra, coordinador de l’estudi. A banda d’Urra, també han participat a l’estudi Mar Guasp i Carlos Laredo.

Influència del clima sobre la pandèmia

Diferents anàlisis suggereixen que la climatologia podria influir en l’evolució de la pandèmia. De fet, això concordaria amb el comportament de determinats virus de la família dels betacoronavirus i amb el fet que les temperatures altes o la humitat redueixin l’impacte de, per exemple, la grip. Tot i això, recorda Xabier Urra, “no hi ha un consens sobre si l’augment de temperatures o la humitat que s’espera els propers mesos frenarà la transmissió del virus”. I conclou: “Conèixer els factors que influencien la disseminació de la covid-19 podrà ajudar a anticipar-ne les conseqüències i a prendre mesures per mitigar-ne l’impacte”.