port creuers

Segons el Port de Barcelona l’activitat portuària genera 315.000 tones de CO2 l’any, una xifra que està molt lluny dels 5,3 milions de tones de CO2 que li va imputar aquest dimarts l’Ajuntament de Barcelona. Els responsables de la infraestructura atribueixen la gran diferència entre aquestes dues xifres a una “manipulació” del consistori, que atribueix al port totes les emissions que generen en un any els vaixells que en algun moment han passat per la instal·lació barcelonina.

El càlcul d’emissions del Port de Barcelona, en canvi, es basa només en la contaminació que generen els vaixells mentre són a la ciutat. Segons aquest criteri, les naus que operen al port generen 215.000 tones de CO2 l’any. A aquesta xifra cal sumar-hi 80.000 tones que es generen en el consum elèctric de les instal·lacions del port i 20.000 més generades pels diferents tipus de vehicles i maquinària que operen en el recinte portuari. Aquestes emissions representen al voltant del 8 % del total de la ciutat.

El Port de Barcelona ha fet públiques aquestes dades en un comunicat en què també demana a l’Ajuntament que rectifiqui aquestes dades, que “posen en qüestió una activitat que genera 41.000 llocs de treball i l’1,7 % del PIB de Catalunya”.

 

Compromís amb la sostenibilitat

El Port de Barcelona també ha afirmat en aquest mateix comunicat el seu “compromís ferm amb la sostenibilitat”. En aquest sentit ha explicat que ja s’està impulsant un projecte intermodal que afavoreix el transport ferroviari i el transport marítim de curta distància i que des del 2014 el port té en marxa el projecte BCN zero carbó per inventariar, reduir i compensar les emissions de gasos d’efecte hivernacle generades per les activitats relacionades amb el pas de mercaderies pel port amb l’objectiu de reduir almenys un 50 % les emissions d’aquest tipus de gasos el 2030.

Resposta de l’Ajuntament

El consistori ha respost aquest dimecres al Port, de la mà de la tinenta d’alcalde d’ecologia. Janet Sanz ha relativitzat les acusacions de manipulació fetes pel Port de Barcelona, després que el consistori afirmés que el port i l’aeroport del Prat emeten quasi quatre vegades més de CO2 del que genera la ciutat.

Així, Sanz insisteix que el Port és un dels contaminants principals de la ciutat perquè fomenta l’arribada a Barcelona de ferris, creuers i altres vaixells vinguts d’altres països del món. “L’activitat que promociona el port és que un vaixell de la Xina arribi a Barcelona“, ha dit, alhora que ha lamentat que això té un impacte a tota la ciutat: “L’aire no té fronteres“, ha reblat.