L’alcaldessa, Ada Colau, i els regidors del govern municipal no faran servir l’avió en trajectes inferiors als 1.000 quilòmetres si hi ha una alternativa en tren que no superi les set hores. “On hi ha un vol que contamina i un tren que no, escollirem la segona opció”, ha afirmat la tinenta d’alcalde d’Ecologia, Janet Sanz. La mesura afectarà també els treballadors municipals per a vols a la península Ibèrica i, fins i tot, a París.

“Volem obrir un debat i volem predicar amb l’exemple”, ha afegit Sanz, que ha matisat que la proposta es farà sempre que no hi hagi una urgència justificada. El compromís, en vigor a partir d’aquest dimecres quan es declari l’emergència climàtica, va en consonància amb la proposta de reduir vols en trajectes curts per frenar les emissions contaminants. El govern municipal creu que si s’eliminen els vols peninsulars (6,4 milions de passatgers) es podrien reduir 524.394 tones de Co2 anuals.

“Una proposta absolutament consensuada”

Després de les discrepàncies obertes entre els dos socis de govern (BComú i PSC) arran de la proposta de suprimir vols defensada per l’alcaldessa, Janet Sanz ha assegurat que la mesura que s’ha presentat aquest dimarts està “absolutament consensuada”. De fet, en el llistat de propostes que l’Ajuntament farà a l’aeroport i al port per reduir les emissions contaminants, no es parla de suprimir sinó “estudiar l’eliminació de vols curts”.

La contaminació del port i l’aeroport

L’Ajuntament no té competències en la gestió del port i l’aeroport, però vol que les dues infraestructures -i les administracions que les gestionen- s’impliquin en la lluita contra la contaminació. Segons dades del consistori, l’activitat vinculada al port i l’aeroport emet 12,9 milions de tones de Co2, gairebé quatre vegades més del que genera la ciutat (3,4 milions de tones). “Amb aquestes dades, port i aeroport no poden no fer res”, ha sentenciat Sanz.

port creuers

Propostes d’accions concretes

Segons l’Ajuntament, el port és el responsable del 7,6 % dels òxids de nitrogen (NOx) i d’entre el 9 i el 12 % de les partícules en suspensió (PM10) que respirem a la ciutat. Per això, a través de la taula d’emergència climàtica, en què hi ha l’Estat i la Generalitat -principals gestors del port i l’aeroport-, es reclamarà, en el cas de l’aeroport:

  • Un impost que gravi el querosè dels avions i eliminar les exempcions que hi ha en aquest combustible.
  • Avançar cap a l’electrificació de flotes de terra.
  • Impulsar energies renovables col·locant panells solars a les cobertes dels edificis de l’aeroport i pèrgoles a les zones d’aparcament.
  • Potenciar el transport públic per arribar-hi: L9, Rodalies i impulsar taxis i busos elèctrics (en particular l’Aerobús). També encarir l’aparcament del vehicle privat.
  • Revisar i actualitzar el Pla director per incorporar els Acords de París per reduir les emissions.

Pel que fa al port, també detallen mesures semblants:

  • Avançar cap a l’electrificació dels molls.
  • Un impost que gravi els vaixells més contaminants (depèn de la Generalitat), perquè la indústria naviliera aposti per combustibles nets.
  • Impulsar energies renovables amb plaques fotovoltaiques.
  • Apostar pel model de port base i reduir el nombre de creuers que fan a escala a la ciutat.
  • Accelerar la construcció dels accessos ferroviaris que formen part del corredor mediterrani, per impulsar el transport de mercaderies en tren i reduir el trànsit de camions.
  • Adaptar els plans de futur del port als objectius d’emergència climàtica.
  • Desplegar l’Àrea de Control d’Emissions (ECA) del Mediterrani per reduir els vaixells i les emissions.

Calvet preveu un impost als vaixells el 2021

Una de les mesures que ha plantejat l’Ajuntament, l’impost per als vaixells més contaminants, ja ha rebut la resposta per part de la Generalitat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat que l’impost ja estava recollit en la Llei del canvi climàtic del 2017 i que la intenció és que es pugui aplicar el 2021.