Barcelona ha declarat oficialment l’emergència climàtica aquest dimecres. Ho ha fet en un acte institucional al Saló de Cent presidit per l’alcaldessa, Ada Colau, i en què s’han anunciat un centenar de mesures per frenar o mitigar els efectes del canvi climàtic a curt, mitjà i llarg termini, entre les quals destaquen l’increment de les superilles, estudiar zones de baixes emissions més restrictives i unir el tramvia per la Diagonal.

L’Ajuntament s’ha compromès a reduir dos milions de tones d’emissions de CO2 el 2030 respecte a les actuals (5 M t). De fet, durant els mesos previs a la declaració solemne, el govern municipal ja ha comunicat i fins i tot implementat accions que ja volien contribuir a la reducció de l’emissió de contaminants.

Barcelona ha decidit “passar a l’acció”

Algunes de les mesures que s’han anunciat són competència única del consistori, és a dir, l’Ajuntament podrà desplegar-les sense la implicació de cap altra administració. Però altres projectes previstos requereixen la implicació de la Generalitat o del Govern espanyol i, per tant, són necessàries la negociació i la col·laboració entre les administracions.

Colau ha dit que Barcelona ha decidit “passar a l’acció” en la lluita contra el canvi climàtic. L’alcaldessa ha estat acompanyada pels regidors del govern municipal en un acte a què també han assistit representants de tots els grups municipals. La cita ha comptat alhora amb la presència i la participació de diverses entitats que des de l’estiu del 2019 han debatut en les quatre sessions participatives organitzades prèviament a la declaració.

La declaració de l’emergència climàtica a Barcelona arriba vuit mesos després que la fes el govern de la Generalitat, que s’ha compromès a complir els objectius de la Llei del canvi climàtic, aprovada l’agost del 2017.

Què s’ha posat en marxa fins ara?

L’Ajuntament ha posat en marxa diverses accions per contribuir a la reducció dels contaminants. Una de les primeres mesures implementades és la del carril bus al tram central del carrer d’Aragó, que vol reduir 6.000 vehicles cada dia. Un altre exemple és la Taula Plàstic Zero per reduir l’ús del plàstic a la ciutat. Però el projecte més ambiciós és la zona de baixes emissions (ZBE), que prohibeix la circulació als vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT, és a dir, aquells que contaminen més. Per ara, la reducció de vehicles no ha estat gaire notòria, ja que el trànsit a la ciutat ha baixat un 2,4 % per la ZBE. L’Ajuntament confia que aquesta xifra augmenti a partir de l’abril, quan ja se sancionaran els conductors infractors.

Els dies previs a la declaració també han servit per conèixer una mesura que vol afavorir la salut dels més petits. Barcelona pacificarà l’entorn de 200 escoles per reduir-ne la contaminació i fer-les més segures. A més, en les últimes hores ha suscitat una polèmica sobre la reducció de l’activitat a l’aeroport del Prat. Els comuns van proposar eliminar el pont aeri Barcelona-Madrid i suprimir aquells vols curts que tinguin una alternativa ferroviària. Aquest plantejament va despertar discrepàncies dins del PSC.

cotxes contaminació