turistes

(ACN) El turisme és un dels sectors més tocats per la crisi de la covid-19 i les xifres d’ocupació i preus dels hotels evidencien la falta de recuperació. El primer trimestre del 2021 s’ha tancat amb una ocupació del 21,5 % a Barcelona, segons el Baròmetre del Sector Hoteler a Espanya, elaborat conjuntament per STR i Cushman&Wakefield. Al conjunt de l’estat, l’ocupació ha estat d’un 23 %, un 54 % menys que en el mateix període de l’any passat. Saragossa és la ciutat espanyola amb una millor dada d’ocupació en aquest període, un 33,4 %, seguida de Madrid, amb un 26 %.

Pel que fa al preu mitjà diari, ha baixat un 24 % al conjunt d’Espanya, fins a 73 €. Tot i el descens, remarquen una caiguda “continguda” per “l’esforç” de la indústria de mantenir els preus, una estratègia “clau” per encarar una reactivació més “consistent”. La baixada més gran s’ha registrat a Barcelona, amb un descens del 40 % dels preus, en contrast amb l’increment del 20 % a les Balears o del 0,5 % a les Canàries. Aquest augment s’explica per l’escassetat d’oferta d’aquestes destinacions, amb la majoria d’hotels tancats.

“Barcelona ha mostrat resiliència tot i l’impacte causat per la forta dependència de la demanda internacional i el turisme de congressos“, ha assegurat el director de comptabilitat de STR a Espanya i Portugal. Pel que fa al futur, apunta que “en el curt termini, la capital catalana continua tenint un calendari d’esdeveniments robust que ajudarà en el camí cap a la recuperació”.

D’altra banda, els ingressos per habitació disponible han caigut un 65 % a tot l’estat, fins a 16,7 euros. Les caigudes més notables s’han registrat a Alacant, Màlaga i Barcelona, amb descensos del 75, 72,3 i 72,2 %, respectivament. El descens a les Balears ha estat del 41 %, el menys pronunciat d’Espanya, a excepció de Marbella, amb només un 31,8 %.

Amb aquestes dades sobre la taula, el soci i codirector de Cushman&Wakefield Hospitality a Espanya, Bruno Hallé, creu que “a les grans ciutats caldrà esperar l’evolució del segment de negocis per assolir un bon rendiment”. Per aconseguir-ho, creu que la clau és “ser capaços d’oferir confiança al viatger”.