Els músics estan patint de valent les conseqüències de les restriccions sanitàries provocades per la pandèmia del coronavirus. El tancament de les sales de concerts, l’anul·lació de grans esdeveniments musicals, la dificultat per continuar amb els estudis o la docència musical deixen un panorama força complicat per als qui s’hi dediquen.

La directora de la productora Sunmusic, Gemma Recoder, assegura que “els grups de música, els compositors, la gent que té ‘food trucks’, empreses de comunicació, d’escenaris, de llums, de so…. estan abocats a l’abisme“. En declaracions al programa ‘reset’, de betevé, ha explicat que “hi ha músics amb noms i cognoms que ens truquen per si ens poden vendre els seus instruments o deixar-los en dipòsit”, una situació que ha definit com a “terrorífica“.

Les cançons que “no tindrem”

Segons Recoder, hi ha “una gran quantitat d’empreses que ens demanen el cessament d’activitat perquè pleguen”. I lamenta que “tota aquesta gent l’any que ve no hi seran i aquestes cançons que aquests músics que ara fan servir la furgo dels bolos per anar a fer de missatgers i que haurien d’estar component o gravant no les tindrem”.

La responsable de Sunmusic, que organitza, entre d’altres, el Canet Rock, es queixa que “ningú no ens va dir què havíem de fer” amb l’inici de les restriccions. Recoder, que admet que “estem endeutats“, confia que la implantació dels tests d’antígens “ens salvarà i podrem tornar a treballar amb normalitat”.

Demanen un pla de rescat

Davant d’aquesta situació, les escoles de música troben insuficients els 17,2 milions d’euros en ajudes anunciades per la Generalitat pel sector cultural. “Les ajudes poden parar el cop, però no són el rescat“, ha afirmat Núria Sempere, directora general de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). Segons Sempere, “el rescat són les polítiques que s’estableixin a partir d’ara a favor de la protecció d’aquest sector“.

En aquest sentit, la responsable de l’ESMUC ha recordat que ja hi havia “problemes de desprotecció social del sector cultural des de molt abans” del coronavirus. I ha lamentat que, “just ara que començàvem a remuntar, ha esclatat la pandèmia”.

Canvis en les contractacions

El cantant d’Obeses, Arnau Tordera, ha lamentat que “la immensa majoria de músics no són ni autònoms, sinó que cobren a través de cooperatives que, aprofitant un buit legal, els contracten els dies d’actuació”. En una piulada a Twitter, Tordera ha criticat que per culpa d’aquesta situació “no han pogut ni optar a aquesta ‘famosa’ ajuda’“, en referència a les polèmiques subvencions de la Generalitat per als autònoms.

Sobre aquesta qüestió, el director pedagògic de Taller de Músics, Jordi Riera, ha revelat que “els ajuntaments no et contracten mai directament, et demanen una factura com si fossis una empresa”. Això, segons Riera, ha empès a molts músics a “organitzar-se com a cooperatives” per no perdre aquestes contractacions.