Els treballadors que han participat en el curs Turisme accessible i atenció al client amb discapacitat i altres necessitats diverses s’han pogut posar al lloc d’una persona que es desplaça amb cadira de rodes. Així han pogut comprovar de primera mà les dificultats amb què es troben aquests clients quan s’allotgen a un hotel. És una de les activitats pràctiques que han pogut fer la cinquantena de professionals del sector turístic que han participat en el curs. En aquesta formació també s’ha incidit en altres tipus de discapacitat —intel·lectual o auditiva, per exemple— i s’ha donat consell i assessorament sobre bones pràctiques que permetin oferir un servei universal.

Un projecte de les Corts per a tota la ciutat

Es tracta d’una formació impulsada per l’Ajuntament de Barcelona però també hi participen empreses privades i entitats de la ciutat que treballen en l’àmbit de la inclusió i l’accessibilitat. El precedent d’aquesta formació es troba al districte de les Corts, on la taula d’inclusió ja havia impulsat fa uns mesos un estudi sobre l’accessibilitat dels establiments turístics del districte. Un cop detectades les mancances, s’ha ofert la primera edició d’aquesta formació oberta als establiments de tota la ciutat.

Espais accessibles per a tothom

Amb les millores proposades en aquesta formació es busca que Barcelona sigui una ciutat més accessible, tant per als turistes com per a la ciutadania en general, que també fa ús de serveis com la restauració, els museus o les atraccions turístiques. La idea és garantir que tothom tingui dret a gaudir dels mateixos serveis. Segons les dades facilitades per l’Ajuntament de Barcelona, actualment els serveis turístics més accessibles de la ciutat són els museus, els espais expositius i les platges. En canvi, els allotjaments i els restaurants és on hi ha més necessitat de seguir millorant.

L’accessibilitat com a oportunitat de negoci

A més de ser una garantia de drets, el sector turístic també veu la millora de l’accessibilitat com una oportunitat de negoci. Situar la ciutat com una destinació accessible afavoriria l’arribada de turistes amb discapacitat i necessitats especials a Barcelona. De fet, es calcula que només a Espanya hi ha 10 milions de persones amb necessitats d’accessibilitat —incloent-hi gent gran— i uns 138 milions a Europa.